Ibland kan man nästan tro att chefer in våra verksamheter inte vill lyckas! Vad ska man annars tro när de gång på gång skiter i kunskapen om hur man lyckas med förändring i verksamheter. Ämnet är väl utforskat från många olika perspektiv. Exempelvis organisationsteori, gruppdynamik, projektmetodik, individperspektivet, motivation och hjärnforskning. Alla har gett sina bidrag till ämnet och intressant nog kokas allt ner till ungefär samma budskap – Det som avgör om vi lyckas eller inte lyckas med våra förändringar är hur väl vi hanterar människan i förändring, i uppgifter och processer.
De som lyckas med sina förändringar är de som får med sig sina medarbetare. Men om man tittar på var organisationer lägger sina pengar och sin energi på går det mest till hårdvaror, system, processmodellering och en väldig massa aktivitet fokuserad på vad vi ska göra. Väldigt lite tid och pengar läggs på att kommunicera, engagera och kompetensutveckla de berörda medarbetarna.
Det finns en gammal tumregel i Hollywood som säger att man ska lägga lika mycket pengar på att marknadsföra en ny film som filmen kostade att producera. Är filmen inte är värd att marknadsföra för 100 miljoner dollar för att få folk att gå se den, då är den inte heller värt 100 miljoner dollar för att skapa den. Men i de flesta verksamheter kan man lägga miljoner på ett nytt datasystem, en omorganisation eller att utveckla nya processer. Men vi lägger nästan ingenting på att förklara varför vi gör det, att övertyga medarbetarna att det är nödvändigt eller att ge medarbetarna möjlighet att skaffa sig nödvändig ny kompetens för att behärska framtiden.
När jag var koncernens marknadschef på Telia Sonera satt jag i det vi kallade för it-rådet. Det var rådets ansvar att fatta beslut om viktiga it-investeringar. En dag fick vi en presentation om ett nytt datasystem som skulle ersätta några gamla system på vår kundtjänst. Det nya systemet skulle kosta 70 miljoner kronor. Projektledaren berättade att de tänkt ta fram ett webbaserat utbildningsprogram för att lära kundtjänstpersonalen att använda systemet. Jag påpekade att vi hade haft dåliga erfarenheter av webbaserat utbildningsverktyg, inte för att det var något fel med webbutbildningar, men att det varit svårt att få folk att ta sig tid att faktiskt gå utbildningarna. Projektledaren berättade att de hade diskuterat just detta problem och funderat på att ge alla som genomförde utbildningen två biobiljetter som belöning. Problemet var att det inte fanns något utrymme för biobiljetterna i budgeten. Med andra ord hade vi råd att skaffa ett nytt datasystem för 70 miljoner men inte råd att spendera en procent av de pengarna för att hjälpa medarbetare att lära sig det nya systemet. Tyvärr är inte detta ett undantag. Jag har upprepande gångar sett verksamheter där jag själv har jobbat eller agerat som konsult hur de ska lansera nya arbetssätt eller nya ledningssystem genom att lägga ut något på företagets intranät.
Så varför begår verksamheter samma misstag gång på gång och aldrig verkar lära sig?
Kelly Odell, Föredragshållare, ledningscoach och strategikonsult Astrakan