Det här med kundservice

Kunden i centrum är ett uttryck man ofta hör i kvalitetssammanhang. Många gånger brukar jag tänka på det när jag som kund drabbas i vardagen av någon oförskämd eller ohjälpsam person i exempelvis en butik. Först brukar jag bli väldigt irriterad, men samtidigt också känna att jag är en krävande och bråkig kund. För jag brukar reagera.

Men med lite eftertanke så står det ju kristallklart att det är den verksamheten med sin ”dåliga” personal och otydliga direktiv gällande kundservice som drabbas. För jag hör ju till de personer, och det gör många andra också, som i olika sammanhang kommer att prata om hur jag drabbades på det ena eller andra sättet av dåligt bemötande. Och det snacket går att direkt härleda till försämrade affärer. Jag minns fortfarande hur jag med en kissnödig grabb på tre år förvägrades att låna toaletten på E4:an för att jag inte hade fikat. Det raststället har åtminstone förlorat något 1000-tal kronor på mig och min familj då vi aldrig mer stannar där, något som vi ofta gjorde tidigare på vår väg mot sommarhuset.

Nu senast drabbades jag av en moped- och motorcykelaffär i Sollentuna där först sonen bett personalen om hjälp att titta på en krånglande choke-vajer till den moped han köpt och förvägrats detta. När jag sedan kom dit för att fråga om hur vajern skulle sitta och om några andra delar som fattades på den begagnade mopeden hade de inte tid att gå ut och se på mopeden. Efter ytterst stark verbal påtryckning fick jag trots ut den anställde inför ögonen på chefen som inte heller ingripit. Besiktningen slutade med att vi köpte några ytterligare delar och att de gjorde en god affär. Men de kommer inte göra några mer affärer med mig i framtiden. Och hur lönsamt är det för dem?

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.