Dialog skapar trygghet i Astrazeneca förändringsarbete

Ledarskap På Astrazeneca är dialog och utbildning grundstenar i den förändring som alltid pågår. Medarbetarna ska känna att förändringar sker med dem, inte mot dem. För att underlätta under pandemin har en särskild verktygslåda till chefer tagits fram.

Dialog skapar trygghet i Astrazeneca förändringsarbete
Högt i tak är ett viktigt värdeord men det får inte ske till priset av att andra blir kränkta, menar Petra Skoglund Astrazeneca.

Läkemedelsföretaget AstraZeneca har cirka 70 000 medarbetare i över 100 länder. Förändring är förstås vardagsmat, och därmed även digitalisering.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– All industri digitaliseras. Om man vill ha en framtid måste man det, konstaterar HR-direktören Petra Skoglund, som kom till företaget i slutet av 2018 med en bred erfarenhet av förändringsarbete.

AstraZeneca driver egen digitalisering – här finns till exempel en intern app-katalog, och medverkar även i samarbeten med andra svenska industribolag.

Fokus på dialog i förändringsprocesser

– Förändringar som man inte själv har initierat skapar osäkerhet. Det är gemensamt för alla människor. Alla har dessutom förändringskurvor som ser olika ut, det måste man acceptera, påpekar Petra Skoglund, och refererar till den etablerade modellen för förändringsprocesser, där huvudfaserna är i tur och ordning reaktion, motstånd, omställning och engagemang.

Fokus ligger därför på hur företaget ska förändras så att medarbetarna fortsätter att känna sig trygga på jobbet – ”förändringarna sker med mig, inte mot mig”.

I det mycket internationella företaget används ”speak up” som en term som signalerar just vikten av samtal och att göra sig hörd.

– Vi arbetar med dialog snarare än information, såväl när det gäller olika grupper som enskilda medarbetare. Formerna varierar. Ibland handlar det helt enkelt om att bjuda på kaffe och bulle över ett samtal, säger Petra Skoglund.

Höja sin röst men inte kränka

Ett återkommande tema är också hur man gör sin röst hörd.

– Detta pratar vi mycket om. Det gäller att inte vara kränkande – man får aldrig vara oschysst. Det som en person tycker är högt i tak kan vara kränkande för en annan. Synen är väldigt individuell, och det behöver alla förstå. Vi lär oss tillsammans hur man gör för att höja sin röst. De som behöver ges också möjlighet till individuell coaching.

Ett annat område som underlättar förändring och alltid är en del av vardagen är utbildning.

– Det är 15 minuters utbildning om dagen som gäller, snarare än att gå en kurs och sedan jobba på i två år tills det är dags för nästa, berättar Petra Skoglund.

Mycket utbildning sker interaktivt genom e-learning, men det finns även andra former. Kursinnehållet kan vara handfast support kring en ny app, något mer övergripande om självledarskap eller allting däremellan.

Digitalt coronapaket för chefer

Coronatider har medfört en del nya grepp när det gäller vanliga processer för dialog, Och företaget har använt ett antal olika digitala hjälpmedel. På kort tid har också Astrazeneca skapat en särskild digital verktygslåda för ledare inom företaget med anledning av covid -19.

– Vi utgår från en process i fyra steg. Inom ramen för varje steg erbjuds en rad tips, checklistor, fördjupningar, externa länkar med mera. Det är omfångsrikt paket som ska hjälpa våra chefer att navigera genom osäkerheten på ett bra sätt, summerar Petra Skoglund.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.