Den tid är förbi när kvalitet var liktydigt med kvalitetskontroll, ofta slutkontroll av produkter. Numera har kvalitetsrollen breddats och integrerats med allt fler kompetensområden inom verksamhetsutveckling. Det kan bland annat illustreras av de nya titlar som dykt upp på senare tid där ”kvalitetschef” ersatts med till exempel ”QEHS” som står för Quality, Environment, Health and Safety.
Digitalisering och hållbarhet vässar kraven på kvalitetschefen
Kvalitetsrollen
Kvalitetschefen har fått allt fler frågor på sitt bord, inte minst inom digitalisering och hållbarhet. Men att hitta de ultimata lösningarna på egen hand kan vara svårt. För att kunna driva kvalitetsutvecklingen framåt krävs samarbete, både inom den egna organisationen och i hela värdekedjan.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
En som gått på djupet i sina studier av kvalitetsrollen är Ida Gremyr, professor vid avdelningen för Service Management and Logistics vid Teknikens Ekonomi och Organisation på Chalmers tekniska högskola. För några år sedan gjorde hon en studie tillsammans med Jason Martin, Mattias Elg och Andreas Wallo vid Linköpings universitet, där man undersökte de förändringar som bland annat digitaliseringen medfört för kvalitetsprofessionen.


