Arbetslivspanelen Manpower Work Life visar att mer än varannan svensk, 53 procent, upplever konflikter på jobbet minst en gång i månaden. Den vanligaste källan till irritation på jobbet är när en person inte sköter sina arbetsuppgifter. Undersökningen visar också att de anställda som orsakar mest konflikter på arbetsplatsen framför allt beskrivs som ”lata” av sina kollegor.
De chefer som orsakar mest konflikter beskrivs däremot framför allt som ”konflikträdda”.
– Undersökningen pekar på att det är viktigt att chefen är en förebild i att hantera konflikter. Om han eller hon undviker att ta itu med dem är risken stor att man i stället skapar fler, säger Eva Brunnberg, regionchef Experis, ett företag i Manpowergroup.
Mer än varannan anställd har varit med om att personer har slutat på grund av en konflikt på arbetsplatsen. Trots detta är det inte alla som tar problemet på allvar. Enligt undersökningen säger var femte arbetsgivare, 21 procent, ingenting alls när det uppstår en konflikt.
– Arbetsplatser som fungerar väl präglas av positiv stämning och starkt engagemang. Därför är det viktigt att arbetsgivare har rutiner för att snabbt lösa de konflikter som uppstår, säger Eva Brunnberg.