De anställda glöms
Enligt Udo Zander kan en typisk omorganisering börja med att 15 toppchefer åker iväg på internat för att besluta om företagets nya visioner, strategier och värderingar. Utifrån de nya målen skapar de sedan ett företagsomfattande program och en ny formell organisation. De rekryterar förändringsagenter och skriver kvartalsrapporter som dokumenterar framstegen.
– Detta är dyrt, tar tid och fungerar nästan aldrig, konstaterar Udo Zander.
I en sådan karakteristisk förändringsmodell finns flera standardproblem.
Att skapa en ny formell struktur leder inte till ett förändrat beteende hos de anställda. Om cheferna bestämt sig för att de anställdas värderingar måste ändras utan att involvera de anställda, är sannolikheten inte särskilt stor att medarbetarna ändrar på sina arbetsmönster. Top down-styrning som inte fokuserar på förändrade uppgifter, roller och relationer fungerar inte.
Börja i periferin
Istället för att ledningen bestämmer ska man istället låta ledarna i periferin starta förändringsarbetet, då förbättras oddsen avsevärt för att förändringsarbete blir lyckat, menar Udo Zander. Det är ledarna i periferin som sitter med problemen och därför är det också de som ska driva på och designa förändringarna.
– När ledaren går med fanan längst fram i ledet hamnar många medarbetare på efterkälken och ett motstånd byggs upp. Som ledare behöver man inte jämt gå i fronten, ibland är det bättre att gå nära täten, men med den stora massan av ” vänta och se” advokater, säger Udo Zander.
Många sätt att leda
Vilken kultur vi lever i har stor betydelse för hur vi förhåller oss till ledarskap. I väst ska ledaren alltid agera, medan ickehandling anses som minst lika bra i öst, förutsatt att utvecklingen går åt rätt håll. Ledare i väst skulle må bra av att luta sig tillbaka och låta saker hända, tror Udo Zander.
– Det finns flera sätt att leda en organisation och det finns inget universalmedel. Men när chefen börjar tala om det där stora projektet som ska förändra hela firman, börja bråka, det fungerar så gott som aldrig och definitivt inte på några få år! säger Udo Zander.
Fakta
Udo Zanders ledarskapstips
-Titta både framåt och bakåt. Var vi har varit är lika viktigt som vart vi ska.
-Ledaren behöver inte alltid sälja in förändringar. Om något ska göras annorlunda kan det räcka med att säga ”vin ska ändra på mycket” och sedan svara på frågor för att på så sätt bygga upp ett intresse hos medarbetarna
– Undvik pratfällan. Att endast diskutera, skapa vackra modeller och skriva listor räcker inte.
-Låt dina medarbetare komma med förändringsförslag- på fritiden tar de ju ett enormt ansvar, varför inte göra det även på jobbet.
-Var inte rädd för att då och då luta dig tillbaka och låta processer ha sin gång. När människor ser att det går åt rätt håll kommer fler och fler med på tåget helt automatiskt.