”En utmaning att säkra kvalitet och hållbarhet i hela kedjan”

Kvalitetssäkring Indiska har cirka 100 leverantörer i framförallt Indien, men även en rad andra länder. Möt Mona Lindskog i Veckans Intervju, som arbetar med att säkra kvalitet och hållbarhet i hela leverantörskedjan.

”En utmaning att säkra kvalitet och hållbarhet i hela kedjan”

 

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Mona Lindskog rekryterades till tjänsten som kvalitets- och hållbarhetschef på butikskedjan Indiska i våras. Närmast kommer hon från Åhléns där hon arbetade med att bygga upp kvalitets- och hållbarhetsplattformen samt var dessförinnan på H&M där hon främst ägnade sig åt kvalitetssäkring och produktlagstiftning.

Vad innebär din roll på Indiska?

– På kvalitetssidan upprättar jag kravspecifikationer och testprogram för alla våra produkter samt följer även upp reklamationer. På hållbarhetssidan handlar det mer om leverantörsutveckling samt koordinering av både sociala audits och hållbarhetsprojekt som vi stöttar.

Hur ser leverantörskedjan ut?

– Indiska har ett brett sortiment inom olika produktområden, där mode på senare tid fått en allt mer framträdande plats. Totalt har vi cirka 100 leverantörer, varav 60 procent finns i Indien. Men vi har även leverantörer i bland annat Kina, Turkiet och Sverige.

Vad gör ni för att säkra kvalitet och hållbarhet?

– Det är en utmaning att ha full kontroll över hela kedjan. Men vi följer kontinuerligt upp att leverantörerna uppfyller våra höga krav på kvalitet och CSR, inklusive arbetsförhållandena för de anställda. Många av våra leverantörer har varit med länge och vi känner dem väl. Därutöver har vi program med regelbundna sociala revisioner som genomförs i samarbete med våra medarbetare i Indien. I mina arbetsuppgifter ingår också att besöka leverantörerna på plats – i våras var jag i Indien och har ytterligare en resa inbokad till i höst.

– Dessutom gör vi uppföljningar av miljöfrågor hos våra leverantörer inom områden som vattenrening och utsläpp. Indiska var för övrigt en av initiativtagarna till STWI, Swedish Textile Water Initiative, som är en gemensam plattform för en hållbar textil- och läderindustri.

Vilken fråga ligger överst på ditt skrivbord just nu?

– Det stora projektet som jag nu håller på att avsluta gäller våra rumsdofter. De definieras som kemiska produkter och kan innehålla bland annat allergener. Därför har vi satt upp strikta krav, utöver vad lagen kräver, och har också infört en process med regler för hur vi i fortsättningen ska jobba med utvecklingen av nya produkter.

– Nyligen gick vi också in i en ny treårsperiod för att finansiellt stötta välgörenhetsorganisationen Peace Trust som har en yrkesskola i Dindigul i södra Indien. 300 elever i åldern 14 – 18 år får utbildning inom data, mekanik, ellära och sömnad i syfte att de ska kunna komma bort från den tunga industri som spinnerierna utgör och ge dem nya försörjningsmöjligheter.

Du jobbade tidigare på Åhléns och H&M – är det samma typ av frågor även där?

– Absolut. Kvalitet och hållbarhet står högt på dagordningen i de flesta företag. Indiska är ett värderingsstyrt företag med kunder som är väldigt medvetna och som ställer höga krav på kvalitet och hållbarhet. Det driver helt klart på utvecklingen. Vi är övertygade om att dessa frågor är viktiga för att vi ska kunna vara relevanta.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.