Europeiska kvalitetschefer vässar kompetensen

Rollen I tider av ökad osäkerhet och stigande krav på ständiga förbättringar krävs också att kvalitetsprofessionen vässar sin kompetens för att hänga med. Inom den europeiska kvalitetsorganisationen EOQ märks ett ökat intresse för kompetensutveckling inom inte minst hållbarhet.

Europeiska kvalitetschefer vässar kompetensen

European Organization for Quality grundades 1956, fast då under namnet European Organization for Quality Control. För 23 år sedan tog man bort C som i Control som ett sätt att markera skiftet till en modernare syn på kvalitetsutveckling.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Medlemsskaran består i dag av 23 nationella kvalitetsorganisationer med totalt cirka 70 000 medlemmar i lika många europeiska länder, däribland Svenska Förbundet för Kvalitet, SFK.

I 14 av dessa länder finns även så kallade CC Agents, som är knutna till EOQ och som är ackrediterade för att genomföra personcertifiering för en rad olika befattningar inom kvalitetsområdet som till exempel ”quality manager” och ”innovation manager”.

– Tidigare såg vi en nedåtgående trend. Men nu vänder intresset åter upp. I tider av ökad osäkerhet och ekonomisk oro i kombination med stigande krav på ständiga förbättringar är det många som vill ha en stadig grund att stå på. Personcertifiering har visat sig vara ett bra sätt att visa att man lever upp till kompetenskrav och förväntningar på ett strukturerat sätt, säger Ulf Gustavsson, som är generalsekreterare för EOQ sedan tre år tillbaka.

Personcertifiering sker mot den internationella standarden ISO 17024 och hittills har cirka 150 000 personer certifierats, bland annat i Tyskland som svarar för huvuddelen av utfärdade certifikat. Tidigare genomfördes certifieringen även i Sverige i regi av SFK, men upphörde i början av 00-talet.

– Min förhoppning är att kunna återuppta personcertifiering i Sverige. Intresset finns och diskussioner förs med SFK. Men eftersom många olika delar ska komma på plats är det ingenting som genomförs över en natt, förklarar han.


Kunskap, förmåga och motivation

Enligt Ulf Gustavsson handlar kompetens heller inte bara om att en person uppfyller formella kunskapskrav, utan även har förmåga och motivation att omsätta dem i praktiken.

– Det kan vara så att personen är väldigt kunnig och erfaren inom kvalitetsområdet. Men på grund av att man utfört arbetsuppgifterna under så lång tid kanske man har tappat motivationen. Med personcertifiering säkras kompetensen i termer av såväl kunskap, förmåga som motivation, understryker han.

Ulf Gustavsson är även styrelseordförande och interim koncernchef för Qvalify Group, där det svenska certifieringsorganet Qvalify, som är ackrediterat för certifiering av ledningssystem, ingår som helägt dotterbolag. Trots rådande lågkonjunktur blev 2023 ett rekordår för Qvalify.

– Det visar hur företag och organisationer i orostider nu söker en grundstruktur med tydlig ambition och inriktning för att hela organisationen ska dra åt samma håll, säger han.


Hållbarhetsfrågan central

Ett område där EOQ noterar ökad efterfrågan på kompetensutveckling är hållbarhet. Via sitt internationella kontaktnät kan Ulf Gustavsson se hur hållbarhetsfrågan blivit central i kvalitetsrollen.

– Tidigare i år deltog jag i amerikanska kvalitetsorganisationen ASQ:s konferens i Philadelphia och minst hälften av alla föredrag handlade om hållbarhet. En av föredragshållarna kom från Manpower som betonade vikten av att kvalitetscheferna nu vidgar sina perspektiv, till att även ansvara för hållbarhetsfrågor, säger han.

Men är det självklart att de kvalitetsprofessionella även ska ha hållbarhet på sitt bord?

– Nej, det är inte självklart. Det kan vara okänd mark även för kvalitetsprofessionen. Men det som ändå gör dem väl lämpade för uppgiften är deras förmåga till systematik i sina arbetssätt. De är väl insatta i vad som händer under hela processen – före, under och efter kundmötet, betonar Ulf Gustavsson.

De kvalitetsverktyg och excellencemodeller som kvalitetsprofessionella har i sin verktygslåda lämpar sig också utmärkt för att arbeta på ett strukturerat sätt med hållbarhet, menar han.

– Därmed inte sagt att det går att ta lättvindigt på de här frågorna. Hållbarhet, men även digitalisering, handlar om transformation och omställning till nya omvärldsförväntningar. Och det kräver ständig kompetensutveckling, understryker han.


Svenska företag ligger långt fram

Har svenska kvalitetschefer något att lära av sina kollegor i övriga Europa?

– Det är naturligtvis viktigt med impulser utifrån. Samtidigt skiljer sig förutsättningarna åt mellan olika länder. Det finns ingen universalnyckel. Dessutom är det faktiskt så att svenska företag och organisationer ligger långt fram i sitt arbete, vilket vi ska vara stolta för, påpekar han.

Ulf Gustavsson nämner Dag Kroslid, vd och koncernchef för dörr- och fönstertillverkaren Nordan, som ett föredömligt exempel. 2023 tilldelades han EOQ:s utmärkelse European Quality Leader Award, just genom sin förmåga att koppla ihop kvalitetsperspektivet med hållbarhetsperspektivet, där även värdet för kund kommer fram på ett tydligt sätt.

– Men det finns även många andra exempel i samma riktning. Inte minst Ikea, med sin tydliga vision och mission om att hitta nya vägar inom hållbarhet, säger han.

Ulf Gustavsson återkommer till kraven på livslångt lärande och ständig kompetensutveckling för att kvalitetsprofessionen ska kunna ta sig an hållbarhetsfrågorna på ett bra sätt.

– Kompetensen är viktig för att våga stå upp för vad som är rätt väg framåt. Med ökad kompetens elimineras felrädslan och förstärks självkänslan att våga fatta rätt beslut, även de som känns obekväma, sammanfattar han.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.