Kvalitetsrollen i förändring
Välkommen till Kvalitetsmagasinet Live – två dagar med inspiration, metoder och konkreta tips om hur man driver ett framgångsrikt kvalitetsarbete i praktiken.
Under Kvalitetsmagasinet Live nu höst fokuserar vi på hur samhällsförändringar påverkar kvalitetsrollen. Vad händer med kvalitetsrollen globalt? Vad innebär ett ökat ansvar för hållbarhetsfrågor? Vilka krav ställer arbetsgivarna för kvalitetsprofessionen idag?
Kvalitetsmagasinet | Kvalitetsmagasinet Live
Plats | Bonnier Conference Center i Stockholm |
Dag 1 | 24 november 2022, 09:00 - 17:00 |
Dag 2 | 25 november 2022, 09:00 - 14:00 |
Pris | 4 990:- till 12 480:- exklusive moms |
Kvalitetsmagasinet Live är en levande mötesplats för smart verksamhetsutveckling. Under konferensen den 24 november får du som arbetar med kvalitetsfrågor och verksamhetsutveckling möjlighet att inspireras, dela erfarenheter med andra deltagare och besöka utställningen.
Fördjupande workshop
Dagen efter konferensen har du möjlighet att bygga ut programmet med en fördjupande workshop. I en mindre grupp, under ledning av experter på området, ger dag två stort utrymme för diskussioner och erfarenhetsutbyte.
Årets Kvalitetsprofil
Under konferensen kommer Årets Kvalitetsprofil 2022 att delas ut till en person som med kunskap, engagemang och mod som inspirerar och motiverar andra i kvalitetsarbetet.
Varmt välkommen!
Program
- torsdag 24/11
- fredag 25/11
-
08:00 - 09:00
Registrering
Innan programmet startar är du välkommen att registrera dig, ta en kopp kaffe och en frukostmacka. -
09:00 - 09:10
Välkomna!
HuvudscenenDagens moderatorer, Ulrika Sandhill och Anna Nyström hälsar välkomna och inleder dagen. TalareUlrika Sandhill
ModeratorUlrika Sandhill är chefredaktör för Kvalitetsmagasinet och dagens moderator.Anna Nyström
Sidekick moderatorAnna Nyström som skriver för Kvalitetsmagasinet är dagens sidekick moderator. -
09:10 - 09:50
Framtidens kvalitetsledare i en globaliserad värld
Huvudscen, HörsalenHur utvecklas kvalitetsrollen globalt och vad kommer att krävas för att matcha framtidens utmaningar? Ulf Gustavsson jobbar med kvalitetsfrågor internationellt och berättar om en studie, där bland annat EOQ är delaktig, där man jämför just hur kvalitetsarbetet går framåt i olika delar av världen och hur det kan påverka oss här i Sverige. TalareUlf Gustavsson
Generalsekreterare, European Organization for QualityUlf Gustavsson är sedan 2020 generalsekreterare för EOQ, European Organization for Quality. Han är dessutom styrelseordförande för certifieringsorganet Qvalify AB. -
09:50 - 10:05
Så maxar du din kompetensprofil som kvalitetsproffs
Huvudscen, HörsalenVilka krav ställer arbetsgivarna för kvalitetsprofessionen idag? Hur har de förändrats över tid? Behöver kvalitetsprofessionen kompetensutvecklas för att klara de nya kraven? Och hur mycket behöver man egentligen kunna om branschen för att få jobbet? Samtal med rekryteraren Anne Palmgren. TalareAnne Palmgren
Chefsrekryterare, partner på Finnveden ExecutiveAnne Palmgren är senior konsult och partner på Finnveden Executive, där hon jobbar med chefsrekrytering och specialistrekrytering. Hon har även en bakgrund inom HR. -
10:05 - 10:25
PANELDEBATT: Hur fixar du den förändring som behövs (och får ledningens öra)?
Huvudscen, HörsalenOm hur man kan ta plats som kvalitetsansvarig, driva förändringsarbetet framåt – och visa ledningen att man behövs i rummet. Ulf Gustavsson och Anne Palmgren diskuterar frågan med Ulrika Sandhill. TalareUlf Gustavsson
Generalsekreterare, European Organization for QualityUlf Gustavsson är sedan 2020 generalsekreterare för EOQ, European Organization for Quality. Han är dessutom styrelseordförande för certifieringsorganet Qvalify AB.Anne Palmgren
Chefsrekryterare, partner på Finnveden ExecutiveAnne Palmgren är senior konsult och partner på Finnveden Executive, där hon jobbar med chefsrekrytering och specialistrekrytering. Hon har även en bakgrund inom HR.Ulrika Sandhill
ModeratorUlrika Sandhill är chefredaktör för Kvalitetsmagasinet och dagens moderator. -
10:25 - 10:30
Presentation av utställarna
Huvudscen, HörsalenVarje utställare får 30 sekunder på sig att fånga ert intresse från scenen i en klassisk hisspitch. -
10:30 - 11:00
Förmiddagspaus
Under förmiddagspausen kan du passa på att sträcka på benen och hämta kaffe, mingla med talare, utställare och andra deltagare. Passa också på att tävla i dagens tävling! -
11:00 - 11:30
Från förändringsprojekt till förbättringskultur – erfarenheter från 300 företag
Huvudscen, HörsalenVad är de gemensamma framgångsfaktorerna i företags förändringsresor? Richard Berglund har i rollen som metodutvecklare och koordinator på Rise följt 300 företags utvecklings- och förändringsarbete inom det nationella programmet Produktionslyftet. Han kommer att beskriva framgångsfaktorer och utlovar både aha-upplevelser och igenkänning. TalareRichard Berglund
FöretagskonsultRichard Berglund är numera företagskonsult i eget bolag men har nästan 40 år som forskare varvat med chefsuppgifter bakom sig inom RISE, de svenska forskningsinstituten. Han är även författare till flera böcker. -
11:30 - 12:00
CASE: Så jobbar vi i team ”på riktigt”
Huvudscen, HörsalenDet finns mycket forskning om framgångsfaktorer i teamarbete. Men hur får man teori att omsättas i god praktik? Nalika Tjärnberg tar utgångspunkt i vad forskningen säger och delar med sig av sina erfarenheter från region Västerbotten. TalareNalika Tjärnberg
Chef för Arbets- och miljömedicin, Region VästerbottenNalika Tjärnberg har en bakgrund inom arbets- och organisationspsykologi och är specialist inom evidensbasering. Hon är chef för Arbets- och miljömedicin (AMM) vid Region Västerbotten. -
12:00 - 13:15
Lunchpaus
Nu är det dags att fylla på med lite lunch. Här finns stor möjlighet att diskutera förmiddagen med andra deltagare. Ta också chansen att vara med i vår tävling. -
13:15 - 14:25
SPÅR 1: METODER FÖR MÅL & MÄTNING
Spår 1, HörsalenVälj mellan två spårvalsföreläsningar på tema Metoder för mål & mätning. Spåret modereras av Ulrika Sandhill. TalareUlrika Sandhill
ModeratorUlrika Sandhill är chefredaktör för Kvalitetsmagasinet och dagens moderator. -
13:15 - 13:45
Lär dig målstyrning med OKR – och få med dig medarbetarna
Spår 1, HörsalenOKR (Objectives & Key Results) är en metod för målstyrning som använts av teknikföretag som Intel och Google. Nu sprider den sig till allt fler verksamheter. Niklas Olsson berättar om hur man med enkla principer och en enkel process kan skapa tydliga resultat samtidigt som medarbetarengagemanget ökar. TalareNiklas Olsson
KonsultNiklas Olsson har över tio års erfarenhet av ledarskap och organisationsfrågor i snabbväxande teknikföretag, i roller från vd till marknadschef. Med ett ständigt fokus på förbättring och utveckling har han både implementerat OKR och som konsult hjälpt andra organisationer att lyckas med metoden. -
13:55 - 14:25
Ny forskning: Att mäta det omätbara
Spår 1, HörsalenHur vet man om de insatser man gör verkligen får den nytta som var tänkt? Karin Ahlin är med i ett projekt vid Mittuniversitetet tillsammans med professor Kristen Snyder, verksamhetsutvecklare Helle Sörensen och Med Dr. FoU ansvarig Magnus Zingmark på Östersunds kommun. Tillsammans har de tagit fram en process och modell för att stödja och synliggöra värdet av de investeringar som kommunen gjort i teknologi inom välfärden. Nu berättar hon om resultatet som är alldeles färskt. TalareKarin Ahlin
Karin Ahlin, lektorKarin Ahlin är lektor på Mittuniversitetet och Karlstads universitet. -
13:15 - 14:25
SPÅR 2: HÅLLBARHET
Spår 2, Hela världenVälj mellan två spårvalsföreläsningar på tema Hållbarhet. Spåret modereras av Ingar Lindholm. TalareIngar Lindholm
SpårvalsmoderatorIngar Lindholm är chefredaktör för Miljö & Utveckling, tidningen ges ut av samma förlag som Kvalitetsmagasinet. -
13:15 - 13:45
Kvalitetsarbetet en motor i hållbarhetsarbetet – eller?
Spår 2, Hela världenKvalitetsarbetet kan spela en stor roll för att driva hållbarhetsarbetet inom företag och organisationer. Så har det hetat länge. Men gör kvalitetsarbete så mycket nytta för hållbarhet som förutspåtts? Professor Ida Gremyr har just gjort en uppföljning av en tidigare studie från 2015. Nu får vi veta hur det gått – och hur vi kan göra mer. TalareIda Gremyr
Professor, Service Management and Logistics, ChalmersIda Gremyr är professor vid avdelningen Service Management and Logistics vid Chalmers i Göteborg. Hon forskar kring kvalitetsfunktionen och de kvalitetsprofessionellas föränderliga roll samt ansvarar för, och undervisar i, masterprogrammet "Quality and Operations Management". -
13:55 - 14:25
Hållbarhet ett måste för nöjda kunder och medarbetare
Spår 2, Hela världenHållbarhet handlar inte bara om att försöka rädda miljön eller att kunna borga för att inget barnarbete förekommer där dina produkter produceras. Hållbarhet har blivit något av en hygienfråga för att få nöjda kunder och för att vara en attraktiv arbetsgivare. Om din organisation inte agerar hållbart så kommer andra att göra det – på er bekostnad. TalareJohan Parmler
Vd och chefsanalytiker, Svenskt KvalitetsindexJohan Parmler är vd och chefsanalytiker på Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som utför analystjänster och undersökningar. -
13:15 - 14:25
SPÅR 3: JOBBA BÄTTRE TILLSAMMANS
Spår 3, Hela världen matsalVälj mellan två spårvalsföreläsningar på tema Jobba bättre tillsammans. Spåret modereras av Britt-Marie Olsson. TalareAnna Nyström
Sidekick moderatorAnna Nyström som skriver för Kvalitetsmagasinet är dagens sidekick moderator. -
13:15 - 13:45
Lär er lösa problem med Design Thinking
Spår 3, Hela världen matsalDesign Thinking har blivit omtalat under senare år och det är inte så konstigt. I Design Thinking vänder man lite på hur vi brukar jobba. I stället för att tänka innan man gör, så gör man för att tänka. Det kan vara genom att fysiskt skissa, skapa prototyper eller berättelser. Det här är ett arbetssätt som kan användas såväl när man ska lösa problem som inom innovation. Helena Frisk är specialist på Design Thinking och berättar om hur man kommer i gång. TalareHelena Frisk
Konsult, CreosaHelena Frisk är konsult i egna bolaget Creosa, där hon bedriver utbildningar och workshops inom Design Thinking, kundorientering och facilitering. Hon har bland annat Sveriges Kommuner och Regioner bland sina kunder. -
13:55 - 14:25
Kvalitetskulturen – grunden för verksamheten
Spår 3, Hela världen matsalOm processerna är verktygen för att ta sig framåt dag för dag, så är kvalitetskulturen själva ryggraden i organisationen. När omvärlden förändras i allt snabbare takt gäller det att alla medarbetare har en samsyn när det gäller värderingar och beteenden. Peter Cronemyr berättar om varför kvalitetskulturen kan bli så avgörande. TalarePeter Cronemyr
Biträdande professor och konsult i processledning, PropiaPeter Cronemyr är biträdande professor på Linköpings Universitet och konsult i processledning på Propia. Han drev tillsammans med Åsa Rönnbäck och Ingela Bäckström det omtalade forskningsprojektet för att mäta kvalitetskultur. -
14:25 - 14:55
Eftermiddagspaus
Under eftermiddagspausen kan du ta en fika tillsammans med andra deltagare, talare och utställare. Ta sista chansen att vara med i dagens tävling! -
14:55 - 15:00
Välkomna tillbaka
Huvudscen, HörsalenTalareUlrika Sandhill
ModeratorUlrika Sandhill är chefredaktör för Kvalitetsmagasinet och dagens moderator.Anna Nyström
Sidekick moderatorAnna Nyström som skriver för Kvalitetsmagasinet är dagens sidekick moderator. -
15:00 - 15:15
Samtal om hållbarhet i kvalitetsrollen
Huvudscen, HörsalenNågon är bara kvalitetschef, någon annan både kvalitets- och hållbarhetschef medan den tredje är renodlad hållbarhetschef. Spelar det någon roll? Hur gör vi mest nytta och skiljer det i ansvar? Ida Gremyr och Johan Parmler diskuterar frågan tillsammans med moderator Ulrika Sandhill. TalareIda Gremyr
Professor, Service Management and Logistics, ChalmersIda Gremyr är professor vid avdelningen Service Management and Logistics vid Chalmers i Göteborg. Hon forskar kring kvalitetsfunktionen och de kvalitetsprofessionellas föränderliga roll samt ansvarar för, och undervisar i, masterprogrammet "Quality and Operations Management".Johan Parmler
Vd och chefsanalytiker, Svenskt KvalitetsindexJohan Parmler är vd och chefsanalytiker på Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som utför analystjänster och undersökningar.Ulrika Sandhill
ModeratorUlrika Sandhill är chefredaktör för Kvalitetsmagasinet och dagens moderator.Anna Nyström
Sidekick moderatorAnna Nyström som skriver för Kvalitetsmagasinet är dagens sidekick moderator. -
15:15 - 15:50
Mjukt fokus med hårda resultat
Huvudscen, HörsalenNiklas Hedin är grundare av och vd för tech-bolaget Centiro. Företaget har flera år i rad topprankats som en av Sveriges bästa arbetsplatser och i år vann företaget SIQ:s utmärkelse Svensk Kvalitet. Niklas berättar om företagets grundfilosofi och vilka strategier som ligger bakom den hållbara och uthålliga framgången. Hur klarar man att både skapa tillväxt, hålla hög medarbetarnöjdhet och prisbelönt hög kvalitet på en och samma gång? TalareNiklas Hedin
Grundare och vd, CentiroNiklas Hedin är grundare av och vd för mjukvaruföretaget Centiro. Företaget har flera år i rad topprankats som bästa arbetsgivare i sin storleksklass och i år tog Niklas Hedin SIQ:s utmärkelse Svensk Kvalitet. Niklas berättar om den förändringsresa som företaget genomgick från 2013 och vilka strategier som fick fart på tillväxtkurvan igen -
15:50 - 16:35
Hur ni behåller engagemanget och arbetsglädjen i osäkra tider
Huvudscen, HörsalenVi har hybridarbetsplatser med all den osäkerhet detta innebär. En annalkande lågkonjunktur och klimatkris är runt hörnet och Putin krigar hej vilt. Vi läser om ”The great resignation” och ”Quiet quitting” i kölvattnet på pandemin... Hur ska vi behålla engagemanget på våra arbetsplatser då? Hur ska vi möta och bemöta varandra så att vi trivs, känner mening och får bra saker gjort?
Antoni Lacinai berättar om hur våra hjärnor påverkas av vår omgivning och hur det i sin tur påverkar engagemanget och arbetsglädjen. Han ger oss insikter för att skapa mer mod och trygghet med hjälp av kommunikationsnycklar vi kan använda direkt. TalareAntoni Lacinai
Expert på arbetsplatskommunikationAntoni Lacinai är expert på arbetsplatskommunikation och en av Sveriges populäraste föreläsare inom ledarskap, kundfokus och arbetsglädje. -
16:35 - 16:55
Årets Kvalitetsprofil
Huvudscen, HörsalenFör tredje gången utser Kvalitetsmagasinet Årets Kvalitetsprofil. Kvalitetsmagasinet läsare har under hösten kunnat nominera personer till Årets Kvalitetsprofil. Här har de kunnat nominera en person som med kunskap, engagemang och mod som inspirerar och motiverar andra i kvalitetsarbetet. Läs mer om Årets Kvalitetsprofil här. -
16:55 - 17:00
Sammanfattning och reflektion
Huvudscen, HörsalenVad har vi fått med oss under dagen? Dagen sammanfattas och vi tackar för den här gången! Dessutom avslutas dagen med prisutdelning efter dagens tävling. TalareUlrika Sandhill
ModeratorUlrika Sandhill är chefredaktör för Kvalitetsmagasinet och dagens moderator.Anna Nyström
Sidekick moderatorAnna Nyström som skriver för Kvalitetsmagasinet är dagens sidekick moderator. -
17:00
Mingel och eftersnack
Stanna kvar, mingla och sammanfatta dagen tillsammans med oss. Vi bjuder på dryck och tilltugg. -
Fördjupande workshop
Dagen efter huvudkonferensen har du möjlighet att bygga ut programmet med en fördjupande workshop. Välj mellan att delta i workshopen "Bygga kvalitetskultur – gå från ord till handling" eller workshopen "Lyckas med förändringsdriven processledning".
Workshopen pågår mellan kl. 09.00-14.00 med inbyggda pauser i agendan. -
08:30 - 09:00
Registrering
-
09:00 - 14:00
Workshop 1: Bygga kvalitetskultur – gå från ord till handling
Med avstamp i forskningen gör vi konkreta övningar för att undersöka hur kvalitetskulturen ser ut på deltagarnas respektive arbetsplatser. Utifrån det kan vi sedan gå vidare med hur kvalitetskulturen kopplar till kundorientering, ledarskap och ständiga förbättringar och vad som krävs för att bygga en bättre kvalitetskultur.
Workshopen pågår mellan kl. 09.00-14.00 med utrymme för kortare pauser och lunch. TalarePeter Cronemyr
Biträdande professor och konsult i processledning, PropiaPeter Cronemyr är biträdande professor på Linköpings Universitet och konsult i processledning på Propia. Han drev tillsammans med Åsa Rönnbäck och Ingela Bäckström det omtalade forskningsprojektet för att mäta kvalitetskultur.Johanna Fransson Lindholm
Managementkonsult, PropiaJohanna Lindholm är managementkonsult på Propia med erfarenhet av process- och kvalitetsarbete inom både privat och offentlig sektor. Genom åren har Johanna projektlett kvalitetshöjande initiativ, utvärderat verksamheter baserat på kvalitet samt utvecklat organisatoriska enheter för kvalitet och verksamhetsutveckling. Johanna är utbildad examinator hos SIQ och styrelseledamot i branschföreningen Sveriges Managementkonsulter, SMK. -
09:00 - 14:00
Workshop 2: Lyckas med förändringsdriven processledning
Delta i en workshop om hur du effektivt leder, styr, följer upp och utvecklar processerna utifrån deras förändringsbehov. Vi tittar på begrepp som detaljstyrning, resultatstyrning, kreativitet och innovation. Dessutom reflekterar vi kring exempel från den egna verksamheten och tittar på resultat från den senaste forskningen: en case-studie från SIQs forskningsnätverk SQMA samt SIQ Excellence Center.
Workshopen pågår mellan kl. 09.00-14.00 med utrymme för kortare pauser och lunch. TalareAnne-Charlotte Holmgren
Utbildningsansvarig, SIQAnne-Charlotte Holmgren jobbar på SIQ som utbildningsansvarig och har lång och framgångsrik erfarenhet av att leda verksamheter, inklusive organisations- och verksamhetsutveckling i flera olika branscher. Hon är ingenjör från Chalmers med kompetens inom kvalitet och förbättringskunskap, ledarskap, hållbarhet, lean och organisationspsykologi.