Experten: Dags för små- och medelstora företag att tjäna på sina innovationer

Innovation är mer än idéer - de är också tillgångar. Immaterialrättsexperten Christina Wainikka berättar vad Sverige måste greppa för att inte vaska kunskapsbaserade tillgångar.

Experten: Dags för små- och medelstora företag att tjäna på sina innovationer
Foto: Svenskt Näringsliv/ Adobe Stock

Christina Wainikka är policyexpert för immaterialrätt på Svenskt Näringsliv. I september publicerades rapporten ”Effekter av ökad användning av immaterialrättsliga skydd” i vilken hon kommit fram till att svenska små- och medelstora företag är dåliga på att ta tillvara på kunskapsbaserade tillgångar jämfört med andra EU-länder.

– Knappt nio procent av svenska små- och medelstora bolag har ett registrerat varumärke. EU-snittet ligger på 10 procent. Vi blir omkörda, och det är bekymrande.

I exempelvis Tyskland har mer än 12 procent av små- Och medelstora företag registrerade rättigheter. Om Sverige hade kommit upp i den nivån beräknar Svenskt Näringsliv att omsättningen per anställd hade ökat med cirka 70 000 kronor.

Grundläggande feltänk

Enligt Christina Wainikka är det avgörande att svenskar ändrar själva synen på innovation. Hon menar att det behövs flera politiska beslut för att komma tillrätta med kunskapsbaserade tillgångar. I Sverige ses innovation som något kopplat till forskning och forskningspolitik medan internationella aktörer såsom World Intellectual Property Organization (WIPO) kopplar innovation till immaterialrätt.

– I regeringens budget som presenterades förra veckan omnämndes innovation flera gånger. Aldrig immaterialrätt, säger Christina Wainikka.

Rankas högt på grund av storbolag

Sverige rankas ofta högt vad gäller innovation, bland annat i Global Innovation Index 2022. Detta beror till stor del på storföretag vars affärsmodeller kommit att bestå av rättighetshantering, säger Christina Wainikka. Ericsson är ett exempel på ett företag vars verksamhet kretsar kring immaterialrätt.

– De räknar med att tjäna miljarder på licenser. Företag handlar inte om att sälja prylar. Om man tänker det så har man en förlegad världsbild, säger Christina Wainikka.

Problemet enligt Svenskt Näringsliv är kunskapsnivån.

– Vi är låsta i att immaterialrätt är saker såsom patent, vilket anses krångligt. Men för att dra ett exempel kostar ett varumärke 2 400 kronor för tio år. Det blir 240 kronor om året, och det är faktiskt inte ens kaffekassan för ett litet företag. Det är inte krångligt, och ändå görs det inte.

Läs rapporten ”Effekter av ökad användning av immaterialrättsliga skydd” här.

Tips

Hur hantera sina immateriella tillgångar?

  1. Identifiera vilka immateriella tillgångar som finns i företaget.
  2. Analysera vilka av tillgångarna som är värdefulla, samt potentiella risker.
  3. Besluta vilka marknader du finns på och vilka immaterialrättsliga skydd som är lämpliga.

Källa: Patent- och registreringsverket

Läs mer här.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.