Eva Vati är vd och grundare för Vati of Sweden och Verify Agency. Hon hjälper företag att integrera hållbarhet i deras affärsstrategi och menar att det är viktigt för att bibehålla konkurrenskraft.
Expertens främsta tips för att framtidssäkra ditt bolag: ISO 26000
Standarder
Svenska företag måste bli transparenta och bättre på att kommunicera för att upprätthålla konkurrenskraft i den hållbara omställningen, menar Eva Vati.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Rent krasst är det så att om företag inte kan uppvisa transparens och sanningsenlighet i hållbarhetsarbetet så har de ingen marknad. En verifierad hållbarhetsrapport är företagets licens till att överhuvudtaget kunna fortsätta göra affärer. Hållbarhetsredovisningen kommer att väga lika tungt som årsredovisningen i framtiden, säger Eva Vati.
Fakta
Kort om Eva Vati
Ålder: 46 år
Bor: I Bjärred
Bakgrund: Kemiingenjör, tidigare produktionschef inom läkemedelsindustrin, tidigare hållbarhetschef, tidigare expertrådgivare mot FN
Hon menar att mognadsgraden vad gäller hållbarhet kan bli bättre om företagen löste några centrala problem: systematik, transparens och kommunikation.
– Enligt mig är företag generellt sett dåliga på att kommunicera. Många företag som vi möter jobbar med hållbarhet, men har inte paketerat och kommunicerat arbetet. Det är aldrig för sent att börja, men man måste verkligen börja nu! EU-lagen träder i kraft i januari och den kommer att påverka alla företag mer eller mindre. De som inte har rapportering på plats kommer inte att kvalificera sig för den nya marknaden som blir alltmer reglerad.
Kartlägg och analysera för att koppla till rätt mål
Vati of Sweden har tagit fram en guide för hur företag kan börja integrera hållbarhet i affärsstrategin. Den utgår från Agenda 2030-målen som Eva Vati beskriver som ett globalt, gemensamt språk.
– Att koppla de globala målen till affärsstrategin gör det tydligt vilka hållbarhetsfrågor som blir prioriterade.
Så här rekommenderar Eva Vati att företag går tillväga:
- Utgå från företagets affärsstrategi (en SWOT-analys kan vara till hjälp).
- Definiera företagets värdekedja och kartlägg den.
- Koppla de globala målen, och gärna de 169 delmålen som är mer konkreta, mot värdekedjan.
- Gör en intressentanalys och välj ut dina viktigaste intressenter.
- Gör sedan en väsentlighetsanalys. Då kommer du fram till vilka hållbarhetsmål som är relevanta för företaget. Prioritera! Det är resurskrävande att jobba mot samtliga 169 delmål!
- Skapa sedan mål som är smarta (specifika, mätbara,accepterade, realistiska och tidsbundna), och en handlingsplan.
Eva Vatis främsta tips är också att verifiera sin egendeklaration som är kopplad till standarden ISO 26000 för att skapa systematik, och för att kunna kommunicera hållbarhetsarbete bättre.
– Det som är bra med verifiering är att du kan uttrycka de fördelar och försäljningsargument som skiljer ditt företag och dina produkter från andra. För att vässa ditt hållbarhetsarbete är det viktigt att kommunicera dina innovativa lösningar. Där ligger konkurrenskraften, säger hon.
Att få sitt hållbarhetsarbete verifierat av en ackrediterad tredje part tar bort företagets risk för greenwashing, menar hon.
– Vi behöver alla jobba med att integrera de globala målen i våra företag och samhället i stort, oavsett hur lång tid det tar, för vår gemensamma framtid.