Fem fallgropar från ledarskapets verklighet – och hur de kan undvikas

Ledarskap För att utveckla en verksamhet och hålla medarbetare motiverade gäller det att ledare förstår misstagen som kan ske under vägen. Utbildningsledaren Louise Eriksson listar de vanligaste fallgroparna.

Fem fallgropar från ledarskapets verklighet – och hur de kan undvikas
Louise Eriksson, utbildningsledare på Folkuniversitetet, har varit med och tagit fram en ny ledarskapsutbildning. Foto: Högskolan Väst

Enligt Högskolan Väst och Folkuniversitetet råder det ingen brist på intresse för ledarskapsutbildningar, särskilt i dagens föränderliga värld. Allt fler vill lära sig att skapa en välfungerande arbetskultur utifrån dagens och morgondagens utmaningar. Därför har skolorna skapat en ny utbildning för ledare inom det offentliga och privata.

Louise Eriksson, utbildningsledare på Folkuniversitetet, säger att fler av dagens ledare måste lära sig att motivera och inspirera sina anställda.

– Ett framgångsrikt ledarskap förutsätter en bred förståelse för att varje medarbetare är unik. Dessutom krävs förmågan att kunna inspirera anställda och se deras behov samt att kunna anpassa arbetssätt när vardagen förändras, säger hon i ett pressmeddelande.

För att utveckla verksamheten och hålla medarbetare motiverade gäller det även att förstå misstagen som kan ske under vägen. Louise Eriksson listar fem vanliga fallgropar:

  1. Att inte fånga upp medarbetares behov i tid. Medarbetare motiveras av olika saker. Att inte inse detta i ett tidigt skede kan få oönskade följder på arbetsklimatet. När vissa behöver mycket erkännande och delegering, trivs andra mer i en självgående roll. Detta ställer krav på att kunna lyssna, samtala och coacha. Ta snabbt reda på varje individs behov, anpassa ditt ledarskap och visa personlig omtanke.
  2. Att inte agera som en förebild. I forskning sammanställd av Myndigheten för arbetsmiljökunskap[1]visar det sig att en viktig aspekt i ett transformativt ledarskap är att föregå med gott exempel vad gäller moral och etik. Detta kräver stor självkännedom då det är lätt att glömma att medarbetare imiterar hur du som chef beter dig. Att exempelvis frekvent jobba sena kvällar eller tycka semester är ett överskattat påhitt skapar en ohälsosam arbetskultur. För din egen och andras skull – hitta en hälsosam balans.
  3. Att inte förstå att ledarskapet är mer än att vara chef. En chefbefordran gör dig automatiskt inte till en ledare folk lyssnar på. För att framgångsrikt ta vara på varje medarbetares potential och få dem att vilja följa ditt ledarskap krävs löpande utbildning inom ämnet och ett intresse att vilja anpassa ledarskapet efter nya tider.
  4. Att inte föra dialog med andra ledare. Chefer är också människor och i ledarskapet uppstår dagliga utmaningar. Därför är det värdefullt att kunna bolla problem och erfarenheter med andra i ledarpositioner samt dra lärdomar från olika branscher. Hitta ett nätverk som passar dig och ta dig tiden att använda det till fullo.
  5. Att inte anpassa kommunikationen. Kommunikation är ett självklart verktyg för alla ledare. Detta är dock lättare sagt än gjort när arbetet helt eller delvis blev på distans. Forskning visar att korta och intensiva episoder av kommunikation fungerar bäst vid distansarbete och bör följas av enskilt och ostört arbete. Lika viktigt är det med sociala aktiviteter som håller arbetsglädjen vid liv.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.