Människans förmåga till fokuserad uppmärksamhet är begränsad, men det går att hjälpa oss själva genom att träna hur vi hanterar störningar och avbrott.
Det konstaterar Stockholmsföretaget Habitud som menar att det är lika viktigt med psykologisk träning som med fysisk träning.
Här är deras fem övningar för att avlasta hjärnan och minska risken för glömska. Gör gärna en övning per dag.
1. Hjälp hjärnan att varva lätt och svårt
Skriv en lista över de uppgifter du har idag eller imorgon. Planera så att du varvar ansträngande uppgifter med enkla. Till exempel att läsa en rapport i 45 minuter och därefter gå igenom e-post.
Genom att variera sin dag hjälper du hjärnan att återhämta sig och minskar risk för utmattning.
2. Minska misstag på grund av avbrott
När du blir avbruten av att telefonen ringer eller datorn plingar ökar risken att du glömmer viktiga arbetsmoment.
Nästa gång du blir avbruten: stanna upp och säg till dig själv vad du ska fortsätta med innan du svarar eller läser meddelandet.
3. Avbryt på bättre sätt
När du själv avbryter någon annan ökar risken för att hon eller han gör misstag.
Öva på att avbryta kollegor på ett bra sätt. Säg ”Du ska snart få jobba vidare med det där, men jag ville bara säga…”
Avsluta med ”Det vore fint om du kan titta på det efter att du är klar med det du höll på med”.
4. Skydda rutiner från avbrott
Piloter och flygledare har en lång kom ihåg-lista att bocka av för en säker start och landning.
Finns det rutiner i ditt jobb som är allvarliga att glömma?
Skapa en påminnelse för någon viktig rutin. Bäst blir det om du gör det genom en elektronisk checklista där du tvingas bocka av en utförd uppgift och får ett larm om du glömmer den. Den här typen av tjänster finns ofta i mejlen och i en smartphone.
5. Hjälp hjärnan göra din viktigaste uppgift
Känner du dig uttröttad i hjärnan men inte i kroppen under en arbetsdag? En orsak kan vara att du försöker göra flera saker samtidigt.
Bestäm vilken som är din viktigaste arbetsuppgift idag. Fokusera på den genom att ta bort störningar omkring dig. Prata inte med kollegor samtidigt, utan hjälp dig själv att ta den viktigaste uppgiften i mål.