Från 2014 till 2019 har andelen elever som påbörjar ett nationellt program och tar examen inom tre ökat från drygt 71 procent till 77 procent, totalt sett.
För både yrkesprogram och högskoleförberedande program finns det stora skillnader mellan kommunerna.
Läs även: Svensk skola får rekordlågt betyg
Låg genomströmning i introduktionsprogrammen
Genomströmningen på introduktionsprogrammen är fortsatt låg. På kommunala skolor var andelen elever som uppnått examen inom fyra år 15 procent. Det är dock en ökning jämfört med 2018 då andelen var 14 procent.
Bland de elever som påbörjade sina gymnasiestudier på ett introduktionsprogram i en kommunal skola höstterminen 2017 var det 25 procent som ett år senare hade gått över till att studera på ett nationellt program. Andelen varierar mellan 3 och 75 procent över landet.
Med Öppna jämförelser får kommunerna stöd i analysen av sina gymnasieresultat. Det finns många faktorer att ta hänsyn till i den analysen, exempelvis vilka program som kommunen anordnar och hur elevsammansättningen ser ut.
I år har SKR för första gången tagit fram särskilda kommunrapporter med visualiseringar av resultaten för ett urval av nyckeltalen.
Läs även: IT-strul i skolan förstör undervisningen