Flickor med höga mattebetyg ratar ingenjörsutbildningar

Undersökning Bara en av sju unga kvinnor med högt betyg i matematik väljer att utbilda sig till ingenjör. Det visar en ny rapport från Sveriges Ingenjörer.

Flickor med höga mattebetyg ratar ingenjörsutbildningar
Få flickor väljer ingenjörsyrket. Foto: Stock Adobe

Rapporten ”Ingenjörsutbildningarnas attraktionskraft – Går det att räkna med dem som kan räkna?” visar att av de närmare 11 000 flickor som gick ut nian med toppbetyg i matematik valde endast 1 600 en ingenjörsutbildning, det vill säga cirka en av sju.

– Rapporten visar att ingenjörsutbildningarna inte attraherar tillräckligt många som klarar av de tuffa utbildningarna. Om fler av tjejerna med de högsta betygen i matte hade läst ingenjörsutbildningar skulle vi få fler examinerade ingenjörer och färre avhopp från utbildningarna, säger Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef på Sveriges Ingenjörer.

Stort tapp av flickor

Rapporten baseras på en analys av specialbeställd statistik från SCB där Sveriges Ingenjörer följt de ungdomar som gått årskurs nio med antingen A eller B i matematik, genom programvalen i gymnasiet och vidare till högskolan.

Redan i gymnasiet sker ett stort tapp av flickor där drygt 40 procent ur gruppen går vidare till Naturvetenskapligt (NA) eller Tekniskt (TE) program, enligt rapporten. Majoriteten av flickorna med höga mattebetyg väljer andra gymnasielinjer.

Samma mönster

Samma mönster märks gällande övergången till högskolan. Om andelen flickor med höga mattebetyg i nian skulle söka sig till ingenjörsutbildningar i samma utsträckning som pojkarna skulle det innebära 2 200 fler ingenjörsstudenter varje år. Bara på fem år skulle det tillföra över 10 000 nya ingenjörsstudenter med goda förutsättningar att klara studierna, enligt undersökningen.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.