Det framgår av Annika Nordins avhandling som hon försvarade förra veckan.
– Deltagarna i ett kontinuerligt kvalitetsförbättringsarbete förändrar sin syn på sig själva och konsekvenserna av sitt arbete. De förändrar också hur de ser på sin verksamhet och de patienter de arbetar för, förklarar hon.
Avhandlingen handlar om kontinuerligt förbättringsarbete inom vård och omsorg. Fokus har legat på de personer som genomför förbättringarna. Resultaten ger en djupare förståelse för hur människor påverkas under resan och ger viktiga insikter för alla som initierar, leder och stödjer förbättringsarbete.
– Vi har en tradition inom forskningen att mäta i siffror, men förbättringsarbete sträcker sig bakom räknetal och grafer. Det är människor det handlar om och det räcker inte med att mäta slutresultat, man måste även se de kvalitativa effekterna, säger Annika Nordin.
Annika Nordins avhandling Expressions of shared interpretations – Intangible outcomes of continuous quality improvement efforts in health- and elderly care bygger på studier gjorda på sjukhuskliniker i landsting och regioner samt på kommunala äldreboenden.