nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

När medarbetare involveras i ett systematiskt förbättringsarbete förändras även deras syn på verksamheten och dem de är till för.
När medarbetare involveras i ett systematiskt förbättringsarbete förändras även deras syn på verksamheten och dem de är till för. FOTO: Shutterstock

Förbättringsarbete förändrar medarbetarna

För att lyckas i förbättringsarbetet är det viktigt att medarbetarna har en gemensam syn på verksamhetens mål och syfte. Nu visar en avhandling från Jönköpings universitet att kvalitetsarbetet i sig är avgörande för att skapa denna samsyn.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det framgår av Annika Nordins avhandling som hon försvarade förra veckan.

– Deltagarna i ett kontinuerligt kvalitetsförbättringsarbete förändrar sin syn på sig själva och konsekvenserna av sitt arbete. De förändrar också hur de ser på sin verksamhet och de patienter de arbetar för, förklarar hon.

Avhandlingen handlar om kontinuerligt förbättringsarbete inom vård och omsorg. Fokus har legat på de personer som genomför förbättringarna. Resultaten ger en djupare förståelse för hur människor påverkas under resan och ger viktiga insikter för alla som initierar, leder och stödjer förbättringsarbete.

– Vi har en tradition inom forskningen att mäta i siffror, men förbättringsarbete sträcker sig bakom räknetal och grafer. Det är människor det handlar om och det räcker inte med att mäta slutresultat, man måste även se de kvalitativa effekterna, säger Annika Nordin.

Annika Nordins avhandling Expressions of shared interpretations – Intangible outcomes of continuous quality improvement efforts in health- and elderly care bygger på studier gjorda på sjukhuskliniker i landsting och regioner samt på kommunala äldreboenden.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.