Forskare om ”from click to brick”: ”Kommer troligtvis fortsätta”

Kundfokus Trenden kontrar konceptet om butiksdöden, så även i tuffa ekonomiska tider. Ännu anses den fysiska upplevelsen vara nyckeln till tillit och relationsskapande mellan kund och företag.

Forskare om ”from click to brick”: ”Kommer troligtvis fortsätta”
Peter Samuelsson är lektor i företagsekonomi vid Karlstads handelshögskola. Foto: KAU/ Adobe Stock

Skulle man översätta begreppet till svenska så skulle det lyda ”från klick till tegelsten”. Det hörs talas om inom detaljhandeln och syftar till e-handelsbolag som tar in fysisk försäljning som komplement till klickbaserad försäljning.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Det är ett fenomen som vuxit fram de senaste åren. Amazon är ett slående exempel som numera har livsmedelsbutiker och varuhus. Svårt att veta exakt när det tog fart i Sverige, men det är möjligt att det har pågått ett decennium, säger Peter Samuelsson, lektor i företagsekonomi vid Karlstads handelshögskola.

Lyko, Boozt och Adlibris är några svenska exempel på företag som gått från att enbart bedriva klickbaserad försäljning till att även finnas på strategiska platser i städer och köpcentrum.

Fysiska upplevelsen viktig för lojalitet

Enligt Peter Samuelsson är ”from click to brick” bland annat ett sätt att skapa lojalitet hos kund. Det finns mycket man kan göra på nätet, men det är betydligt svårare att etablera lojalitet via e-handel. Vanebaserad lojalitet må var en grej, men priskonkurrensen är hård och kunder tenderar att välja företaget där priset är lägst.

– I butik kan man skapa en identitet och en upplevelse som kunden vill associeras med. Man kan också ge personlig rådgivning, skapa relation och göra det lättare att lämna in returer. Sådant värde kan få folk att både vilja betala mer men också stanna kvar som kunder till företaget, säger Peter Samuelsson.

Kort sagt tror han att adderandet av det sociala elementet är en stor fördel för e-handelsföretag, vilket de själva har upptäckt.

– Det finns exempel på företag som sett att e-handeln har ökat i samband med att de ökat den fysiska närvaron. Det kan alltså hjälpa att öppna butiker på strategiska områden för att öka försäljning, säger Peter Samuelsson.

Tuffar på i tuffa tider

På grund av rådande ekonomiska läge är marginalerna för både företag och kunder mindre, men trots det tror Peter Samuelsson att trenden kommer att fortlöpa.

– Man kan tänka sig att företag, på grund av kämpiga tider, drar ned på de fysiska lokalerna i stadskärnor. Det kan bli så att butiker blir mer som show rooms, med exempelvis mindre lager. Men det finns absolut ett värde i att kunna hålla i en produkt och gå hem med den.

Hur långt bort tror du det är tills vi ser e-handel som skapar lojalitet?

– Vi ser redan nu att e-handeln förändras med hjälp av AI och blir med personifierad. Dessutom ser många fortfarande shopping som en social aktivitet, och den aktiviteten vill företag nog kunna fortsätta att erbjuda, säger Peter Samuelsson.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.