Första kvalitetssäkringen av trovärdig journalistik är här – men svenska medier saknas

Certifiering I en tid när desinformation sprids som löpeldar behöver sanningsenliga uppgifter framhävas. Nu sprider Reportrar utan gränser en global standard i norden, för att certifiera just trovärdig journalistik.

Första kvalitetssäkringen av trovärdig journalistik är här – men svenska medier saknas
Amélie Reichmuth. Foto: Privat och Stockadobe.

Journalisten Amélie Reichmuth är nordisk representant för Reportrar utan Gränsers globala Iso-standardiserade certifiering av trovärdiga medier, Journalism Trust Initiative (JTI). Hon har precis inlett insatsen att rekrytera nordiska medier till projektet.

Hittills har över 1500 medier i 85 länder anslutit till certifieringsprocessen. De svenska mediehusen lyser dock med sin frånvaro, och i hela Norden är endast en handfull medier i gång med certifieringsprocessen. 

– Historiskt sett har svenska medier länge haft hög trovärdighet hos allmänheten, vilket har lett till att redaktionerna nu kanske tar det lite för givet – som en naturlag ungefär. Detta kombinerat med att det är tuffa ekonomiska tider i branschen kan leda till att man inte prioriterar en certifiering, säger hon.

Amélie Reichmuth har förståelse för att det tar emot att lägga resurser på den typen av arbete – inte minst då priset för certifikat är 5 000 euro och uppåt beroende på verksamhetens storlek – men hon framhäver samtidigt att det är mer angeläget än någonsin.

– Vi ser hur desinformationen ökar på flera fronter, och läget är väldigt allvarligt. Alltifrån vaccinmotståndares kampanjer under pandemin till desinformationen som delas i krig. Exempelvis under Ukraina-invasionen eller krigen i Mellanöstern. Eller nu i direkt närtid, från SD:s trollfabriker, säger hon, och tillägger:

– Många unga har Instagram och Tiktok som primära nyhetskällor. Där är det väldigt svårt att säkerställa trovärdighet. Även om någon kallar sig journalist är det inte säkert att den de fakto är det, eller ens arbetar enligt pressetiska regler.

Ett vanligt skäl till att inte ansluta sig som till  Amélie Reichmuth möter, är att det inte finns några andra svenska mediehus som är anslutna, som de kan spegla sig i. Det blir alltså ett slags moment 22, förklarar hon.

Hur ska man då nå fram till de något segstartade nordiska mediehusen?

– Man får lyfta fördelarna med det här arbetet. Utöver att öka förtroendet hos allmänheten kan man använda standarden i sin affärsmodell, som ett kvalitetsbevis. Det blir också lättare att driva opinion tillsammans, eller förhandla med stora techbolag och så vidare. Slutligen kan man använda den som ett verktyg att utvärdera sina egna processer, vilket kanske kan motivera kostnaden som implementeringen innebär, säger hon.

Standarden JTI togs 2019 fram av 130 journalister och publicister under ledning av European Committee for Standardization. Sedan i år klarar certifieringen kraven för Iso-standarder.

JTI certifierar radio, tv, tidningar, magasin och faktagranskare. Bland anslutna medieföretag finns CBC News (certifierad), France Télévision (certifierad), Radio Canada (certifierad), Kyiv Post och Femme d’Afrique Magazine.

För att få en certifiering enligt JTI ska mediet gå igenom följande tre steg:

1. En självutvärdering av mediet bestående av 130 frågor.

2. Offentlig publicering av resultatet av utvärderingen.

3. Extern revision av ett konsultföretag

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.