nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Man surfar på digital våg
Det är långt ifrån bara teknologi som förenar företagen som är bäst på att surfa på den digitala vågen. FOTO: Shutterstock

Fyra faktorer bakom digital framgång

Bara 16 procent av företagen rider fullt ut på den digitala vågen. Det visar en studie från Oxford Economics och SAP Affärssystem. De företag som lyckas bäst har fyra drag gemensamt.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Över 4 100 chefer och medarbetare i 21 länder deltog i studien ”Leaders 2020”. Resultaten visar att de företag som omfamnar den digitala transformationen lyckas bättre både ekonomiskt och i att engagera medarbetarna.

För digitalisering handlar inte bara om teknologi – det handlar mer om att skapa en innovationskultur som sätter fart på utvecklingen.

Här är de gemensamma dragen för företagen som lyckas bäst:

1. Värderar mångfald

De digitala vinnarna har oftare ökat mångfalden bland cheferna. De har också något fler kvinnor bland medarbetarna än andra företag och uttalar oftare att mångfald är positivt för affärerna.

2. Lyfter fram unga ledare

20 procent av alla chefer tillhör ”millenniegenerationen”. De har det gemensamt att de är skeptiska till om äldre chefer har tillräcklig kompetens inom digitalisering och de fokuserar mer på mångfald.

Att lyssna mer på de unga cheferna kan skapa en genväg till ett digitalt ledarskap – om man samtidigt kan ta vara på de äldre chefernas erfarenheter.

3. Engagerar medarbetarna

Medarbetarna hos de digitala vinnarna är oftare lojala med företaget, gruppen och chefen och de säger att chefen är en central förutsättning för engagemanget.

Över 80 procent av både chefer och medarbetare i de här företagen säger att cheferna ger mycket feedback, att företaget värderar nöjda medarbetare och att skickliga medarbetare kan avancera snabbt.

4. Använder data för beslut

Det sista området som skiljer ut de framgångsrika företagen är att många fler av dem fattar datadrivna beslut. De kopplar också oftare beslut till strategin och de gör ytterligare en sak som är vanlig vid digitalisering: de delegerar beslut till olika delar av företaget.

Källa: Tech Republic

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.