”Klokheten har vi fått från våra erfarenheter. Erfarenheterna kommer från våra dumheter.”
Sacha Guitry 1885-1957
Vi ska välkomna fel, omfamna problem och älska avvikelser. Att göra fel har plötsligt blivit rätt. Men för att medarbetare ska våga stoppa produktionen så fort de upptäcker problem måste man skapa en kultur som stöttar dem.
”Klokheten har vi fått från våra erfarenheter. Erfarenheterna kommer från våra dumheter.”
Sacha Guitry 1885-1957
Att Toyota blivit kvalitetsvärldens ikon beror till stor del på snöret med stort S. Redan på 30-talet infördes synsättet hos Toyota. Det var grundaren Toyoda som insåg vilket kostsamt slöseri det var att göra samma fel om och om igen. Idén med att dra i ett snöre och stoppa produktionen var född. Än idag finns det ett snöre vid det löpande bandet i varje Toyotafabrik över hela vida världen. Om en montör upptäcker ett fel eller känner sig osäker över något är det inte bara en rättighet, utan en skyldighet, att dra i snöret, stoppa produktionen och rätta till det som gått snett. Målet är att aldrig producera och släppa ut en felaktig produkt. Men för att lyckas med det räcker det inte bara att rätta till det som är fel, det gäller att skapa en lärande organisation som ser till att felet inte upprepas igen.
– Det handlar om att gå till problemets källa, att se fel och problem som ett långsiktigt värde i organisationen. Hos oss letar vi inte syndare, vi ser det inte heller som att man klankar ned på varandra när man påtalar förbättringsmöjligheter. För att lyckas med detta jobbar vi ständigt med att varje medarbetare ska se sin del i helheten, berättar Bengt Dalström, informationschef Toyota Sverige.
– Vi löser inte bara problemet med oljefläcken på golvet. Vi ändrar våra värderingar. I detta fall kanske inköpspolicyn ändras och därmed sättet att värdera våra inköpare, konstaterar Bengt Dalström.
För att få medarbetarna att se sig som en del i en helhet besöker nyanställda alla avdelningar för att se hur verksamheten hänger samman och på vilket sätt en enskild person kan underlätta för någon annan i rummet före eller efter. I Toyotas introduktion på tillverkningssidan ingår det också mental träning för att förstå vikten av att lyfta problem. Det värderas lika högt som att kunna utföra sitt hantverk. Och Toyota kör stenhårt på sin snöret-metodik. Det är inte bara medarbetarna som kan använda sig av detta, även kunder bjuds in i filosofin. På företagets Facebbok-sida kan man som besökare dra i snöret och lämna ett förbättringsmeddelande.
– Och för att veta vad ett fel eller problem är måste man analysera och definiera vad som är ett normalläge. Det gör de medarbetare som jobbar i processen, berättar Ann-Kristin Coucy, tillförordnad ledningsstrateg Södertälje kommun.
I Södertälje kommun har man inte bara lanserat nya begrepp, man har insett att det handlar om att utveckla ledarskapet och om systemet. Om retorik, feedback och inflytande. Och att det tar tid att få alla människor att känna kärlekens pirr i magen när avvikelser kommer på tal.
I och med Leans intåg har allt fler börjat arbeta med problemförälskelse. Men glöm inte förarbetet. Ingen kommer att påtala fel om man bemöts med en suck. Ingen kommer att våga dra i snöret om det är person och inte sak och process som hamnar i fokus. Och absolut ingen kommer att påtala förbättringsmöjligheter om man låtsas som att problem inte existerar. Så välkommen till en värld där ingen är perfekt och ingenting är fulländat!