Läraryrket har gått från att vara ett så kallat friskyrke till ett riskyrke. I början av 1990-talet hade jobbet låg ohälsa, medan det på senare år allt mer förknippas med hög arbetsrelaterad ohälsa. Stress påverkar många lärares vardag vilket har olika orsaker. Men en faktor som nu ska beforskas vid Linnéuniversitetet i Kalmar handlar om lärares föräldrakontakter.
Gränslösa föräldrakontakter gör lärare sjuka
Forskning Lärares vardag påverkas av pressen från föräldrar. Nu ska forskare undersöka föräldrakontakterna i syfte att förbättra arbetsmiljön i skolan.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Eva Klope är lektor i pedagogik och har tillsammans med Maria Hedlin, professor i pedagogik, fått forskningspengar för att undersöka lärares kontakter med föräldrar. Det är ett område som är ganska outforskat, men där det finns indikatorer på att det har skett förändringar som påtagligt påverkar lärares arbetsmiljö, berättar hon.
– Historiskt har man ansett det viktigt för skolbarnen att det finns en god kontakt mellan hem och skola. Men hur den kontakten ser ut har kommit att förändras över tid, och många lärare upplever den som allt mer pressande, förklarar Eva Klope.
Föräldrar vill ha respons på kvällen
Forskargruppen har tidigare gjort en enkätstudie. I den beskriver många respondenter att föräldrar ställer höga krav på lärare, och att det kan vara svårt att upprätthålla arbetsrelaterade gränser i relation till föräldrars förväntningar på lärare. Det kan handla om till exempel förväntningar på tillgänglighet och snabb respons även utanför arbetstid.
– I enkätstudien berättade lärare om föräldrar som mejlar i ett ärende klockan tio på kvällen, för att sedan skicka ett nytt mejl klockan åtta nästa morgon och fråga varför läraren inte har svarat ännu, säger Eva Klope.
Telefonvanor har förändrats
Forskningsprojektet kommer att inrikta sig på högstadiet. Kraven från föräldrarna tycks öka med barnens ålder, sannolikt för att betygen blir viktigare med elevernas ålder. Ett exempel på vad föräldrar kan kontakta lärare i för ärenden är just betygsfrågor, där föräldern kanske ifrågasätter ett betyg som läraren har satt.
Förändrade kommunikationsmönster med digital teknik har påverkat lärarnas arbetsmiljö en hel del, menar Eva Klope. Mejla kan man göra när som helst på dygnet, och lärare kan ha svårt att veta var de ska dra gränsen. Måste man alltid svara på mejl? Detta är också ett problem som påtalats av lärarfacken.
Även telefonin har förändrats över tid.
– Långt ifrån alla lärare har en arbetstelefon som man kan bli nådd på, eller så kanske man är flera kollegor som måste dela på en telefon. I det läget väljer vissa lärare att dela ut sitt privata nummer, vilket gör det svårt med gränsdragningarna, förklarar hon.
Workshops med rektorer
Projektet heter ”Lärares gränslösa föräldrakontakter – hur en arbetsmiljörisk i lärares arbete kan hanteras och avgränsas” och kommer att pågå till januari 2026. Syftet är inte bara att beskriva problemen, utan att få kunskap om hur kontakterna med föräldrar kan se ut för att lärare ska få en fungerande arbetsmiljö med minskad ohälsa. Inledningsvis kommer forskarna att intervjua lärare och rektorer om deras föräldrakontakter, och föräldrar och elever om deras förväntningar.
– Vi kommer att titta på skolors systematiska arbetsmiljöarbete, och vilka strategier de använder i riskområdet, säger Eva Klope.
– Betydligt längre fram tänker vi arrangera workshops med lärare och rektorer om hur man skulle kunna jobba i skolorna för att förebygga och minimera risker för lärares arbetsrelaterade hälsa.