Hackade Härjedalens lärdom: Vara mindre beroende av datorer

Digitalisering Mer än två veckor har gått sedan Härjedalens kommun drabbades av en IT-attack, och många av kommunens anställda kan fortfarande inte använda sina datorer. Den främsta lärdomen enligt kommunchefen: Att inte vara för beroende av IT-system.

Hackade Härjedalens lärdom: Vara mindre beroende av datorer
Foto: Håkan Persson

Natten till den 23 december hände det. Härjedalen utsattes för en IT-attack som resulterade i stora störningar. Sedan dess fungerar till exempel inte kommunens e-tjänster. Ingen kan komma åt mejl och många har fortfarande inte tillgång till sina datorer.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Av säkerhetsskäl berättar Härjedalens kommun inget om vad de krävs på, eller av vem.

– Vi har mottagit krav som vi inte kommer att tillmötesgå. De har stulit data, men vi vet inte vad, säger Gunnel Gyllander som är kommunchef.

Kan betala fakturor igen

Förra veckan började systemen succesivt komma i gång. Kommunen säkerställde bland annat att lön kan betalas ut i slutet av januari.

Gunnel Gyllander. Foto: Härjedalens kommun

– Och från och med idag kan vi betala fakturor till leverantörer, säger Gunnel Gyllander.

Hon beskriver läget som gott efter omständigheterna. Gunnel Gyllander har varit i kontakt med Kalix kommun som för ett antal år sedan var med om en liknande IT-attack. För dem tog det några månader innan arbetet kunde återgå till det normala.

– Våra IT-tekniker har jobbat nästan dygnet runt och jag tycker att vi återhämtar oss väldigt fort.

”Vi är otroligt sårbara”

Kommunens krisledningsorganisation jobbar för att upprätthålla servicen till medborgarna. Grannkommuner har erbjudit hjälp, inledningsvis i formen av datorer, men det är inget som kommunen upplever att den har behövt.

Målet är att verksamheten inte ska stanna av. Det finns ingen prognos för när problemen som IT-attacken har orsakat kan vara åtgärdade.

– Det är fortfarande penna och papper som gäller.

Varför just Härjedalen drabbats av denna IT-attack är oklart. Enligt Gunnel Gyllander var kommunen inte särskilt förberedd på att hantera en sådan händelse.

– Inom vård och omsorg har man alltid en stor arbetsberedskap inför storhelger, så där hade scheman distribuerats. Men vi är sårbara. Det är så mycket små saker som inte fungerar, som man vanligtvis inte reflekterar över. Första vardagen efter attacken fungerade till exempel inte växeltelefonen.

Vad lär man sig av en sådan här händelse?

– Att vi är otroligt sårbara och att man nog måste ha mer backup i formen av papper och penna. Vi kan inte vara för beroende av IT-systemen, avslutar kommunchefen Gunnel Gyllander.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste