Stefan Tengblad är professor i företagsekonomi och aktuell med en ny bok om organisatorisk resiliens, den allra första på svenska.
Vad är organisatorisk resiliens?
I ett organisatoriskt sammanhang handlar resiliens om att alla verksamheter behöver kunna hantera kriser och påfrestningar. Man kan inte utgå ifrån att det som händer imorgon är detsamma som idag. En organisation behöver ha en rad kapaciteter för att snabbt kunna fånga upp störningar och hantera dem. Ofta är problemen små från början, men hanterar man dem inte kan de växa och bli gigantiska. Ett färskt exempel på detta är sommarens brand i Västmanland, som växte från något väldigt litet till en stor katastrof.
Hur ska man göra för att snabbt fånga upp krissituationer?
Att ha effektiva informationssystem och att inte döda den information som finns. Det var precis vad BP gjorde för några år sedan och resultatet blev det stora oljeutsläppet i Mexikanska gulfen. Här hade en ingenjör larmat om att de använde för dålig cementblandning och att risken var stor att den inte skulle hålla. Detta åtgärdades inte på grund av avsaknad av tid och brist på pengar. Något som hade kostat några miljoner att åtgärda blev istället miljarder i skadestånd. Tiden är ofta kritisk, man har några dagar eller en vecka på sig att lösa ett problem för att undvika eller begränsa skadan. Då gäller det att organisationen är flexibel och verkligen tar expertkunskaper på allvar.
Hur bli då en organisation resilient?
Vi har hittat 15 olika kapaciteter som är viktiga för att en organisation ska klara yttre påfrestningar. Några av dem är entreprenörsanda, kundfokus och en stabil ekonomi som klarar tillfälliga belastningar. Andra är effektiva produktionsprocesser, tekniskt kunnande och att man är bra på relationer. Att ha bra sociala resurser är jätteviktigt vid omställning och kris. Men det finns inget enkelt recept, det är många faktorer som måste kombineras på ett bra sätt. Man behöver också ha respekt för varandras kompetenser och en god kommunikativ förmåga.
Var brister det idag?
Många organisationer arbetar med effektiviseringar och det är inget fel på lean eller på att vara resurseffektiv men ibland blir det för stort fokus på besparingar. Organisationer kan bli underbemannade och effekten blir ofta att man inte arbetar tillräckligt aktivt med framtidsfrågor och riskminimering. Då ökar risken för att man blir tagen på sängen. Jag tycker också att det blir en skrämmande logik när organisationer lägger för stor vikt vid att skapa ett kortsiktigt ekonomiskt värde utan att bry sig om hur verksamheten drivs och om den är tillförlitlig. Struntar man i risker för kunder, medarbetare och samhälle är sannolikheten stor att man förlorar i legitimitet.