Hållbarhet avgör konsumenternas val

Hållbarhet Ett lågt pris är inte längre det som främst avgör när svenska konsumenter gör sina inköp. Mer än åtta av tio väljer produkter utifrån hur miljömässigt och etiskt hållbara de är, enligt en färsk undersökning.

Hållbarhet avgör konsumenternas val
Dagens konsumenter ställer höga krav på hållbarhet. Foto: Stock Adobe.

Det är Sifo som genomfört en studie på uppdrag av betaltjänstföretaget PayPal, där 1 053 slumpmässigt utvalda svenskar i åldern 16 – 80 år svarat på frågor om vilka faktorer som styr deras inköp.

I undersökningen uppger 56 procent att de väljer butik utifrån hållbarhet och 83 procent att de väljer produkter utifrån hur miljömässigt och etiskt hållbara de är. 66 procent uppger att de aktivt har valt bort produkter som de velat köpa för att de inte upplevde dem som hållbara.

Endast 5 procent menar att priset är viktigare än alla hållbarhetsfrågor.

Kvinnor bryr sig mest

Studien har även undersökt hur inkomst, utbildning, boende och kön påverkar inköp och vilka hållbarhetsfaktorer som vi bryr oss mest om. Det visar sig att det inte är personer med störst inkomst som gör de mest medvetna valen.

Kvinnor i åldern 56 – 79 år med normalinkomst i storstadsregionerna är de som generellt bryr sig mest om hållbarhet, framförallt ur perspektivet mänskliga rättigheter, medan män i medelåldern bryr sig minst. Mer än fyra gånger så många män som kvinnor upplever att priset alltid är viktigare än hållbarhet.

– Världen förändras snabbt just nu och konsumtionen likaså. Konsumenter ställer hela tiden högre krav och fler krav på handlarna. Företagen har inget val annat än att lyssna allt bättre till konsumenternas åsikter och att fokusera ännu mer på hållbarhet ur ett allt bredare perspektiv, säger Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal i en kommentar.

Enklare på nätet

Av studien framgår också att en majoritet tycker att det är lättare att handla hållbart på nätet än i fysiska butiker. Och det gäller framförallt yngre. Personer i åldersgruppen 16 – 34 år tycker det är fem gånger enklare att göra medvetna inköp online än i fysiska butiker.

– Generation Z är uppvuxna med onlineshopping och har utvecklat det till en vetenskap, näst intill en konstform. De vet exakt hur de ska hitta de bästa priserna och rangordna hållbara alternativ genom att utnyttja en mängd informationskällor och knep. De kan till exempel utnyttja inställningar för cookies och annat för att invänta rätt erbjudanden genom handlarnas marknadsföring, säger Jonas Breding.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste