Endast 5 procent menar att priset är viktigare än alla hållbarhetsfrågor.
Kvinnor bryr sig mest
Studien har även undersökt hur inkomst, utbildning, boende och kön påverkar inköp och vilka hållbarhetsfaktorer som vi bryr oss mest om. Det visar sig att det inte är personer med störst inkomst som gör de mest medvetna valen.
Kvinnor i åldern 56 – 79 år med normalinkomst i storstadsregionerna är de som generellt bryr sig mest om hållbarhet, framförallt ur perspektivet mänskliga rättigheter, medan män i medelåldern bryr sig minst. Mer än fyra gånger så många män som kvinnor upplever att priset alltid är viktigare än hållbarhet.
– Världen förändras snabbt just nu och konsumtionen likaså. Konsumenter ställer hela tiden högre krav och fler krav på handlarna. Företagen har inget val annat än att lyssna allt bättre till konsumenternas åsikter och att fokusera ännu mer på hållbarhet ur ett allt bredare perspektiv, säger Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal i en kommentar.
Enklare på nätet
Av studien framgår också att en majoritet tycker att det är lättare att handla hållbart på nätet än i fysiska butiker. Och det gäller framförallt yngre. Personer i åldersgruppen 16 – 34 år tycker det är fem gånger enklare att göra medvetna inköp online än i fysiska butiker.
– Generation Z är uppvuxna med onlineshopping och har utvecklat det till en vetenskap, näst intill en konstform. De vet exakt hur de ska hitta de bästa priserna och rangordna hållbara alternativ genom att utnyttja en mängd informationskällor och knep. De kan till exempel utnyttja inställningar för cookies och annat för att invänta rätt erbjudanden genom handlarnas marknadsföring, säger Jonas Breding.
publicerad 12 januari 2023