Han är Lidköpings nye utvecklingsledare i digitalisering

Karriär Svante Örtendahl har länge jobbat med att utveckla undervisning genom digitalisering. Nu går han vidare genom att digitalisera Lidköpings kommuns verksamheter. Han största utmaning blir att hitta nya, mer effektiva arbetssätt som frigör tid för mänskliga möten.

Han är Lidköpings nye utvecklingsledare i digitalisering
Foto: Lidköpings kommun

Sedan 1 december är Svante Örtendahl utvecklingsledare med inriktning digitalisering på enheten verksamhetsutveckling och digitalisering på Lidköpings kommunledningskontor.

Svante Örtendahl. Foto: Lidköpings kommun

– Det känns väldigt kul och inspirerande, säger han.

Han tog lärarexamen 2012 och har sedan dess haft olika roller inom skolan. Från gymnasielärare till förstelärare, digitaliseringspedagog, IT-samordnare och sedan utvecklingsledare med inriktning digitalisering inom bildningssektorn. Nu tar han klivet utanför skolvärlden för att bland annat vara med och utforma den ”digitala arbetsplatsen” i Lidköping.

Vad innebär ”den digitala arbetsplatsen”?

– Vi ska utveckla hur vi som anställda i kommunen ska arbeta i den digitala miljön. Där är det ett kluster av saker som måste göras i rätt ordning. Vi som informationsägare måste till exempel bestämma när man ska nå vilken information, eller hur vi ska jobba i molnet. Vi saknar inte verktyg men vi behöver nya arbetssätt för att använda verktygen. Det är något som jag kommer att jobba med långsiktigt.

Svante Örtendahl kommer bland annat att arbeta med att utbilda och stödja den kommunala organisationen i att använda digitala verktyg och tjänster.

125 procent av välfärden med 75 procent av resurserna

Svante Örtendahl är inte först med att säga att det offentliga behöver leverera 125 procent av välfärden med 75 procent av resurserna, och att ransoneringen av välfärden kräver effektivare metoder, så som digitalisering.

– Vi tror att vi tillsammans kommer kunna hitta nya arbetssätt för att frigöra mer tid åt andra arbetsområden. Vi vill minska administrativt arbete för att öka tiden för de mänskliga mötena, säger han.

I januari ska Svante Örtendahl också börja jobba med en e-tjänst som hans enhet ansvarar över. Tjänsten gör det möjligt för kommunanställda att anmäla digitaliseringsbehov.

– Vår uppgift är att se ifall fler har samma behov, och i så fall om det finns en existerande lösning, eller om en ny tjänst behöver skapas. Det bygger på ett tätt samarbete med IT-bolaget som vi och fem andra kommuner äger.

Vad har de första veckorna bestått av?

– Det har mest handlat om att sätta sig in i hur de olika sektorerna jobbar och vilka utmaningar de står inför. Så just nu är jag väldigt lyhörd.

Svante Örtendahl ser fram emot att lyfta goda exempel från olika verksamheter och närliggande kommuner.

– Ofta står vi inför samma eller liknande grundutmaningar. Om vi lär oss av varandra så kommer vi kunna uträtta mycket tillsammans.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste