Hand i hand med it

Förändringsarbete Häromveckan såg jag i mitt nyhetsflöde på Facebook att en av mina vänner hade kört Facetime med sin gammelmorfar som just flyttat in på ett äldreboende. Att videoprata med vänner och släkt på andra sidan jordklotet, se på film eller swischa pengar med mobilen, dela dokument och kalendrar via webbtjänster, allt detta är självklarheter, framför allt i vårt privatliv.

Att utvecklingen går snabbt tror jag inte att jag är ensam om att tycka. Även i arbetslivet ger den tekniska utvecklingen nya möjligheter till att arbeta på distans, samarbeta i virtuella grupper och att möta kunderna på nya sätt. Men det ställer också krav på att vi anpassar våra arbetssätt och hittar nya sätt att jobba där vi bättre drar nytta av de möjligheter som tekniken ger. För kvalitetsarbetet kan detta öppna helt nya dörrar att förenkla och effektivisera arbetet.

Några som verkligen knutit ihop både kvalitet, arbetsmiljö och verksamhetsutveckling i sitt förändringsarbete är Vasakronan som vi skriver om i detta nummer. Kanske är de mest kända för sitt aktivitetsbaserade kontor, men mycket har hänt i den digitala miljön för att stötta de nya arbetssätten.

Den här typen av digital transformation är framtiden, i alla fall om man ska tro en nyligen publicerad rapport från Capgemini Consulting och MIT. Den visar att digitala mästare, de som hittat stategier för att utveckla it och verksamhet gemensamt, i genomsnitt har 26 procent bättre lönsamhet och 9 procent högre omsättning än konkurrenterna.

Att it behövs för att vi ska klara vardagen, det är självklart. Men utmaningen ligger i att hitta vägen att låta verksamhet och it förändras hand i hand. Där kan det stora lyftet komma.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.