Här är fem saker som kunderna avskyr

Kundnöjdhet Brilliant Future har kartlagt de fem främsta orsakerna till att kunderna tappar förtroendet för er verksamhet.

Här är fem saker som kunderna avskyr
Fem faktorer som får kunderna att göra tummen ner. Foto: Adobe Stock

Svenska Brilliant Future hjälper hundratals organisationer att ta reda på hur de uppfattas av sina kunder. Nu avslöjar man fem saker som får kunderna att hata ert företag. Slutsatserna är baserade på 865 000 kundundersökningar som genomfördes under 2021.

  1. Oengagerade medarbetare. Enligt Brilliant Future är det ingen faktor som påverkar kundernas upplevelse lika negativt som ett oengagerat bemötande. Den viktigaste faktorn för att skapa lojala kunder är alltså att hjälpa medarbetarna att bli mer engagerade och att verkligen bry sig om kunderna.
  2. Krånglighet. De flesta kunder tycker att det är helt avgörande att det är enkelt att vara kund hos er, annars blir de på dåligt humör och väljer ett annat företag.
  3. Ouppklarade ärenden. Ju fler ouppklarade ärenden desto mer irriterade kunder, tipsar Brilliant Future om.
  4. Bristfällig kunskap. Även om det allra viktigaste är att medarbetarna levererar ett engagerat kundbemötande så är det också av största vikt att man framstår som kunniga. Annars kan det leda till att ni snabbt går miste om en kund.
  5. Lång svarstid. Undersökningen visar att korta svarstider är en faktor som påverkar kundens upplevelse positivt, men Brilliant Future påpekar också att andra faktorer, som engagemang och enkelhet, är mycket viktigare att få till.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste