Årets resultat tyder på att patienterna får ett gott omhändertagande. Majoriteten känner sig trygga och att deras behov av vård har blivit tillgodosett.
Informationen kan bli bättre
Jämfört med tidigare undersökningar så är det fler som svarar att de fått emotionellt stöd, något som även gett avtryck på helhetsupplevelsen.
Kvalitetsvård
Det här är en artikel från Kvalitetsvård
Nyhetsbrevet
Kvalitetsvård ger dig nyheter och koncentrerad fördjupning om ständiga förbättringar, kvalitet och verksamhetsutveckling inom hälso- och sjukvården. Vi skriver bland annat om patientsäkerhet, ledarskap, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling. Bakom Kvalitetsvård står redaktionen för tidningen Kvalitetsmagasinet och satsningen har kommit till efter önskningar från läsarna.
Däremot finns det förbättringsområden. Det gäller framför allt information om väntetider och prioriteringsordning på akutmottagningarna.
Resultaten visar även att män i högre utsträckning än kvinnor upplever att deras vårdbehov blivit tillgodosedda. Det är ett mönster som upprepar sig även i andra delar av vården. Personer i åldern 65 år och äldre är mest positiva. Det finns dock en stor variation i helhetsintryck mellan akutmottagningarna inom och mellan regionerna.
Helhetsintryck, topp 20
- Aleris Närsjukhus Simrishamn, Skåne
- Kalix sjukhus, Norrbotten
- Arvika, Värmland
- Lycksele lasarett, Västerbotten
- Medicin Bollnäs, Gävleborg
- Skaraborgs Sjukhus Lidköping, Västra Götaland
- Gällivare sjukhus, Norrbotten
- Lasarettet i Landskrona, Skåne
- Västerviks sjukhus, Kalmar
- Örnsköldsvik, Västernorrland
- Lasarettet i Motala, Östergötland
- Ängelholms sjukhus, Skåne
- Mora lasarett, Dalarna
- Akademiska sjukhuset, Uppsala
- Avesta lasarett, Dalarna
- Lindesbergs lasarett, Örebro
- Piteå Älvdals sjukhus, Norrbotten
- Skellefteå lasarett, Västerbotten
- Norrlands universitetssjukhus, Västerbotten
- Alingsås lasarett, Västra Götaland
Fångar upplevelsen av vården
Nationell Patientenkät, NPE, är ett samlingsnamn för återkommande nationella undersökningar av patientupplevelser inom hälso- och sjukvården. Denna undersökningen avseende akutmottagningar genomfördes mellan 19 november 2020 och 8 januari 2021 och avsåg besök vid någon av landets akutmottagningar under oktober 2020. Drygt 15 000 patienter har svarat på enkäten.
Alla resultat hittar du här.