Här är värsta hindren för e-handeln

Forskning Obegripliga köpvillkor och vilseledande webbdesign. Det är de främsta hindren för e-handelskunderna, visar en forskningsrapport från Konsumentverket, som också ger förslag på lösningar för en säkrare och mer hållbar näthandel.

Här är värsta hindren för e-handeln
Obegripliga köpvillkor är ett hinder. Foto: Stock Adobe

Tänk dig att du har registrerat dig som kund hos ett företag på nätet. Du brukar kanske handla kläder från en särskild e-butik, eller prenumerera på en viss tidning. Det gick lätt att registrera dig som kund – men att avsluta medlemskapet kan visa sig vara en besvärligare process. Det kanske är svårt att navigera sig till rätt ställe på hemsidan, hitta knappen du måste trycka på, eller så kräver företaget att du ska bekräfta flera gånger att du verkligen, verkligen vill radera ditt konto innan de låter dig gå.

Dark patterns – vilsedande webbdesign

Det här mönstret hos vissa e-handelsföretag kallas med ett engelskt uttryck för dark patterns, och är ett av de hinder som ställer till det för konsumenter på den digitala marknaden. Företeelsen beskrivs i ett forskningsprojekt som har drivits i samarbete mellan Karlstads universitet och Konsumentverket på uppdrag av regeringen. Syftet har varit att identifiera och analysera vilka problem som uppstår på den digitala marknaden ur två perspektiv, konsumentens och den hållbara konsumtionens.

Forskarna bakom studien, Erik Wästlund och Agnieszka Kitkowska, har även tittat på området avtal och avtalsvillkor.

– Vi vet att få konsumenter uppmärksammar dessa och att de flesta godkänner avtal och villkor utan att ens läsa dem. Det innebär att relevant och viktig information i hög utsträckning missas, säger Erik Wästlund i en kommentar.

Grund för framtida forskning

Forskningsrapporten, “Barriers to a well-functioning digital market – effects of visual design and information disclosures on consumer detriment”, innehåller även förslag på åtgärder för att säkerställa en välfungerande marknad. Den presenteras under våren och vänder sig till lagstiftare och tillsynsmyndigheter, men också till konsumenter, konsumentorganisationer och företag.

– Det är också en grund för framtida forskning och fortsatt utveckling inom området, säger Erik Wästlund.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.