Här byggs framtidens stad

Digitalisering Nu har bygget av framtidens stad med uppkopplat ekosystem påbörjats i Japan. Det är Toyota som står bakom en prototyp av framtidens samhälle som ska drivas på vätgas. 2 000 personer beräknas flytta in i ett första steg.

Här byggs framtidens stad
En av idéerna för Woven City är att dela in gatubilden i tre olika typer. Bild Toyota.

Förra veckan togs första spadtaget för bygget av Woven City. Staden har en yta på 70 hektar och ska vara ett prototypsamhälle med självkörande och energi från sol– och bränsleceller.

Staden ska bli både ett laboratorium för forskare men också hem för medborgare som kan testa och utveckla tekniker för automatisering, robotar, personlig mobilitet, smarta hem och artificiell intelligens i verkligheten.

Toyota kommer också bjuda in till samarbeten tillsammans med andra kommersiella och akademiska partners samt erbjuda intresserade forskare från hela världen att arbeta med sina projekt i den speciela miljön.

Unik chans

Akio Toyoda, president för Toyota Motor Corporation, var med och klippte bandet vid invigningen av staden.

– Att bygga en hel stad från grunden, även i liten skala som det här, är en unik chans att utveckla framtidens tekniker, inklusive ett digitalt operativsystem för stadens infrastruktur. Med uppkopplade människor, byggnader och fordon som kommunicerar med varandra kommer vi kunna testa AI-teknik i såväl den virtuella som den fysiska världen, säger han i ett pressmeddelande från Toyota.

Uppdraget att rita staden med smarta hem har gått till den danska arkitekten Bjarke Igels. Bild Toyota.
Uppdraget att rita staden med smarta hem har gått till den danska arkitekten Bjarke Igels. Bild Toyota.

Uppdraget att rita Woven City har getts till den danska arkitekten Bjarke Igels, grundare och Creative Director vid Bjarke Igels Group (BIG). Hans team vid BIG har utvecklat många projekt, från två World Trade Center i New York och Lego House i Danmark till Googles Mountain View och huvudkvarter i London.

Tre typer av gator

Staden planeras att bli helt hållbar med byggnader tillverkare i framför allt trä för minsta möjliga klimatpåverkan. På hustaken installeras solceller som komplement till de vätgasdrivna bränslecellerna som levererar energin.

En av idéerna för Woven City är att dela in gatubilden i tre olika typer, dels vägar endast för snabba fordon, andra för en blandning för lägre hastigheter, personlig mobilitet och fotgängare samt parkliknande promenadstråk endast för gående. Dessa tre vägar går ihop bildar ett slags organiskt rutmönster som också påskyndar utvecklingen av autonomi.

Invånarna ska utrustas med assistansrobotar och i hemmen ska det finnas sensorbaserad AI som håller koll på invånarnas hälsa, tar hand om grundläggande behov och förbättrar det dagliga livet, vilket ger en möjlighet att utveckla den uppkopplade tekniken med integritet och förtroende på ett säkert och positivt sätt.

OS-bilar

Invånarna kommer resa med helt autonoma utsläppsfria fordon på stadens genomfartsleder. I och genom Woven City kommer Toyotas e-Palette att användas för såväl transporter som leveranser. E-palette är det självkörande fordon som planeras att användas för transporter av personal och idrottare under OS i Tokyo.

Staden ska ligga vid foten av berget Fuji. Foto Toyota.
Staden ska ligga vid foten av berget Fuji. Foto Toyota.

Det är i första hand Toyotas medarbetare som kommer att erbjudas att flytta till Woven City tillsammans med sina familjer. Planen är att ha 2 000 invånare till att börja med, men också att växa allt eftersom projektet fortgår.

Till projektet

Kunskapsmaterial

Bloggar

Böcker

Karriär

Ledare

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.