nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Hårt tryck på ledare i komplexa organisationer

Det utmärkande för chefer som jobbar i komplexa organisationer är hur emotionellt krävande arbetet är. Det är tryck inte bara från medarbetare utan även från anhöriga, brukare, den breda allmänheten och media.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I boken ”Att leda en komplex organisation” beskriver författarna om utmaningarna med uppdraget och hur man kan hantera dem.

Det här är ingen enkel handbok i ledarskap utan den ger på ett djupare plan perspektiv på svårigheter med att leda komplexa organisationer. Här behöver ledare lägga både tid och kraft på att tolka och förstå organisationen.

Huvudredaktörerna ger nya perspektiv på utmaningarna med att leda offentliga verksamheter. Alla kapitel i denna antologi är fristående och skrivna av erfarna forskare inom ledarskap. 

Det utmärkande för chefer i komplexa organisationer är att de behöver hantera osäkerhet och överraskande händelseförlopp för att organisationen ska fungera. Det kan till exempel handla om att ha förståelse för att beslut sker både utanför och i ledningsgrupper och att konkurrerande normsystem är vanliga. Ett annat särdrag är hur emotionellt krävande chefsarbetet är med tryck inte bara från medarbetare utan även från anhöriga, brukare, den breda allmänheten och media.

De flesta exemplen kommer från offentlig sektor men innehållet är relevant för alla komplexa organisationer.

Boken är skriven för utbildningar i ledarskap på högskolenivå, för organisationsledningar, verksamhetsnära chefer och specialister i chefsfunktioner.

Titel: Att leda en komplex organisation. Utmaningar och nya perspektiv för chefer i offentlig sektor.
Författare: Huvudredaktörer är Anna Cregård, Erik Berntson och Stefan Tengblad
Förlag: Natur & Kultur

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Har du en hisspitch för kvalitet?

Blogg

Du har väl en hisspitch där du på 10 sekunder kan förklara vad du jobbar med? Om inte, är det dags att du skaffar det. Idag är det otydligt vad kvalitet är. Men om vi inom kvalitetsprofessionen själva skulle börja definiera vad vi arbetar med så skulle vi bidra med att göra kvalitetsbegreppet mer tydligt.

Fem steg till en bättre internrevision

Låt den interna revisionen bli mindre av en teknisk undersökning och titta mer på de mjuka värdena. Genom att lyfta blicken från protokollet och titta mer på beteenden kan interrevisorn bidra till att utveckla förbättringskulturen.
– Internrevisorn borde vara mer av en hjälte i verksamheten, säger Jörgen Backersgård, ordförande i Swetic.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.