Var är kunden?
Att begreppet kund inte existerar när svenskarna berättar om de värderingar som råder, eller borde råda, ses som häpnadsväckande. Ordet kund kommer först på plats 45. I länder som Island, Danmark, Frankrike, England och USA finns ordet kund på plats ett till tio.
– Studien antyder att svensken längtar efter en stabil arbetsplats utan kunder, säger Martin Sande konsult på Preera. Det finns risk att svensken skapar värde för sig själv, men inte för kunden på arbetet.
Humor/glädje har seglat upp som den viktigaste personliga värderingen. Ärlighet som tidigare stått högst upp ligger nu på en femte plats. Även respekt har fått sig en törn av värderingar som ansvar, rättvisa och omtanke.
De som står bakom studien är oroade och menar att svensken behöver ändra sina värderingar och vi ska kunna säkra konkurrenskraft och välfärd.
– Svenskar måste bli mer nyfikna och öppna för förändring, öka fokus på kunder och värdera sin egen insats till samhället för att bemöta global konkurrens. Politiker, företag, myndigheter och medborgare måste våga prata om de här problemen. En anledning till att vi inte pratar om dem tycks vara vi är självbelåtna. Det blir moment 22, säger Martina Sande.