Humor som management

Ha roligt på jobbet är rubriken på en av artiklarna i detta nummer. Det är inte någon mindre än årets chef Siw Wallin, rektor på Fruängens skola, som den handlar om. Eller egentligen handlar det om hur hon lyckats få glada och kreativa medarbetare. Receptet är egentligen rätt enkelt enligt henne; öppenhet, trygghet och någon som lyssnar, att verkställa och inte bara prata och att avskaffa jantelagen. Men minst lika viktigt är förmodligen att de har roligt på jobbet och vågar skratta och skämta.

Förmodligen skulle många organisationer fungerar betydligt bättre om det var högre i taket så att man vågar skämta – både om sig själv, om andra och inte minst den egna verksamheten. Eftersom det är svårare att göra det i en dåligt fungerande organisation, kan man nog se skrattet som ett tydligt mätinstrument på hur stämningen är på en arbetsplats.

En annan arbetsplats där man försöker få människor att trivas och vara kreativa är A4 Vasallen i Östersund. Men här handlar det kanske mer om en frimodigare attityd än vanligt till alla de kvalitetsredskap som finns på marknaden. Där gör man hellre rätt än att följa systemen slaviskt. Självklart är kvalitetsredskap ett hjälpmedel, men med lite distans och lite mindre gravallvar i förhållanden till dem kan de användas för de situationer de passar till, både till delar och helt.

Även på denna arbetsplats betonas självständigt arbete och trivsel. Och även här verkade man ha roligt på jobbet.

Forskare talar också om att ett skratt gör att man slappnar av och att man stressar något mindre. Skrattet är på sätt och vis ett sätt att stanna upp ett ögonblick i en stressig värld och låta tankarna vila på något. Det behövs mer av sådant i svenskt arbetsliv. Då skulle kanske problemet med utbrändhet vara något mindre. Så upp till kamp med skrattet som redskap chefer!

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.