I dagligt tal kallar vi ofta ett företag eller ett sjukhus för ”en organisation”, men vi skulle knappast använda det uttrycket om en familj. Det som är avgörande för om vi kallar en grupp en organisation är om deltagarna har gemensamma mål, som förenar dom och att det existerar procedurer som samordnar deltagarnas strävan att förverkliga dessa mål. Man kan säga att en organisation är ett ”socialt system som är medvetet konstruerat för att uppnå bestämda mål”. I organisationsteorin studerar man hur olika sätt att organisera kan påverka de anställdas beteende i arbetet.
Bygger på en modell
Detta är en ny och omarbetad version av en bok som är en av de mest utnyttjade vid skandinaviska universitet. Alla kapitel har uppdaterats och ett särskilt fokus ligger på de utmaningar som organisationer möter vad gäller utvecklingen inom informations- och kommunikationstekniken, ekonomisk globalisering och konkurrensens internationalisering. En sak som skiljer denna bok från många andra inom området är att bokens uppläggning och framställning bygger på en modell, som fokuserar på organisationsmedlemmarnas beteende och de komplex av omständigheter som antas påverka detta beteende. Modellen omfattar formella drag som mål, strategi och struktur, och informella drag som kultur och makt, beteende och processer, som till exemepel kommunikation, beslut, lärande och förändring, samt ledarskap och förhållandet till organisationens omvärld. Genom modellen får läsaren en bra helhetsbild av vad som är av betydelse för hur organisationen fungerar.