Hur fungerar en organisation – och varför?

Hur kan olika sätt att organisera påverka de anställdas beteende i arbetet? Den här boken bygger på en modell som fokuserar på organisationsmedlemmarnas beteende och de komplex av omständigheter som antas påverka detta beteende.

I dagligt tal kallar vi ofta ett företag eller ett sjukhus för ”en organisation”, men vi skulle knappast använda det uttrycket om en familj. Det som är avgörande för om vi kallar en grupp en organisation är om deltagarna har gemensamma mål, som förenar dom och att det existerar procedurer som samordnar deltagarnas strävan att förverkliga dessa mål. Man kan säga att en organisation är ett ”socialt system som är medvetet konstruerat för att uppnå bestämda mål”. I organisationsteorin studerar man hur olika sätt att organisera kan påverka de anställdas beteende i arbetet.

Bygger på en modell

Detta är en ny och omarbetad version av en bok som är en av de mest utnyttjade vid skandinaviska universitet. Alla kapitel har uppdaterats och ett särskilt fokus ligger på de utmaningar som organisationer möter vad gäller utvecklingen inom informations- och kommunikationstekniken, ekonomisk globalisering och konkurrensens internationalisering. En sak som skiljer denna bok från många andra inom området är att bokens uppläggning och framställning bygger på en modell, som fokuserar på organisationsmedlemmarnas beteende och de komplex av omständigheter som antas påverka detta beteende. Modellen omfattar formella drag som mål, strategi och struktur, och informella drag som kultur och makt, beteende och processer, som till exemepel kommunikation, beslut, lärande och förändring, samt ledarskap och förhållandet till organisationens omvärld. Genom modellen får läsaren en bra helhetsbild av vad som är av betydelse för hur organisationen fungerar.

Rik på referenser

Boken behandlar ”klassiska” områden, som organisationsteorins utveckling, organisationsstrukturer och strategier och mål. Men här finns också ganska stora kapitel, som diskuterar områden som ledarskap, organisationskultur samt kommunikation och lärande på ett utmärkt sätt med både historiskt och modernt förhållningssätt, exempelvis diskuteras manligt och kvinnligt ledarskap. Detta är också områden som känns angelägna ur perspektivet offensiv kvalitetsutveckling. Boken är rik på referenser som alla har placerats i fotnoter för att inte störa den läsare som inte är så intresserad av dessa. Även om boken främst är avsedd som lärobok på grundläggande högskolekurser i organisationsteori har den, genom sin pedagogiska uppläggning, sin bredd och sitt moderna förhållningssätt, mycket att ge var och en som är intresserad av organisationers uppbyggnad och utveckling. Det är absolut en av de bästa böcker jag läst inom detta område och den rekommenderas varmt.

Hur moderna organisationer fungerar. Andra upplagan.

Författare: Dag Ingvar Jacobsen och Jan Thorsvik.

Förlag: Studentlitteratur, Lund, 2002

ISBN 91-44-02276-X

Antal sidor: 575

Fakta

Hur moderna organisationer fungerar. Andra upplagan.

Författare: Dag Ingvar Jacobsen och Jan Thorsvik.

Förlag: Studentlitteratur, Lund, 2002

ISBN 91-44-02276-X

Antal sidor: 575

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste