– Under mina tio år på bolaget har vi jobbat intensivt med innovationsprojekt. Vissa tänker på flygande bilar när de här det uttrycket, men för vår del handlar det om hur vi på bästa sätt levererar tjänster till våra kunder, säger Mats Johard, Sverigechef på Cognizant.
Innovationsprogrammet gör gräsrotskraft till kundsuccé – 130 000 idéer på ett år
Innovation På globala teknikbolaget Cognizant har introduktionen av en ny plattform skapat en lavin av förbättringsidéer bland de anställda. Särskilt en grupp är extra snabba med att vissa framfötterna.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Innovationskraften stärktes ytterligare när bolagets nuvarande vd Ravi Kumar tillträdde i fjol, och omgående gjorde ett omtag av innovationsprocesserna. Han lanserade då Bluebolt-programmet, som går ut på att samla in idéer och förbättringsförslag inhouse från alla 350 000 anställda – ett grepp som har visat sig vara extremt effektivt. I skrivande stund har cirka 130 000 idéer samlats in.
– Det här är en gräsrots-innovationsmodell. Dels kan man hjälpa till att förbättra rådande arbetsprocesser, dels kan man bidra till att kunderna får en bättre upplevelse framledes. Sedan letar vi också efter lita extra vassa idéer som vi kan visa upp för kund, säger han.
Insamlingen är relativt enkel. Vem som helst kan logga in på Bluebolt-plattformen med sitt projektnummer och lansera ett antal idéer. De idéer som har stor potential går vidare till ett nästa steg där man undersöker potentiell påverkandegrad, potentiell affärspåverkan och graden av praktisk genomförbarhet. Utifrån de kriterierna tar Cognizant idén vidare till kunden för utvärdering och godkännade.
– Av de 130 000 förslag som vi har fått in håller ju inte alla för att gå vidare såklart, men om något sticker ut avsätter vi några personer internt för att arbete med de idéerna. Ibland ger vi bort dem till kunderna och ibland får de betala för idéerna, säger Mats Johard.
De flesta förlagen som har rasat in kommer från anställda på en junior nivå, vilket inte förvånar Mats Johard det minsta.
– Många i juniora positioner är väldigt nära kunden och ser deras vardagsproblem. Därmed blir det också lättare för dem att hitta olika åtgärder för att lösa upp de knutarna. I plattformen finns en mängd vanliga problemformuleringar som kunderna har, så när medarbetare loggar in där kan de också snabbt få uppsla eller bygga vidare på varandras lösningar, säger han.
En viktig del av Bluebelt-programmet är så kallad ”design thinking”, och går ut på att använda designmetodik för att förstå kundproblem. Det kan exempelvis handla om att designa en tjänst utifrån en kundresa, gärna kombinerat med en viss typ av storytelling. 23 000 av de anställdas idéer har redan implementerats hos kunder.
– Vi ser bara fördelar med det här programmet. Utöver den ökade kundnyttan är det ett stort lyft för de anställda. I ett företag med 350 000 anställda kan det var svårt att sticka ut i mängden. Det här är en möjlighet att verkligen få synas, säger han.