Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Internationell e-handel lockar – men många fallgropar

E-handel E-handeln har ökat kraftigt under pandemin. Men för små och medelstora e-handelsföretag som vill etablera sig internationellt lurar många fallgropar. Något enkelt framgångsrecept finns inte, konstaterar forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

Internationell e-handel lockar – men många fallgropar
Internationell e-handel kräver resurser. Foto: Stock Adobe.

Mellan den 1 januari och 14 juni i år ökade den internationella e-handeln med 21 procent jämfört med samma period förra året. För många små och medelstora företag, som brottas med sjunkande inkomster från fysisk handel, erbjuder den internationella marknaden nya möjligheter, menar forskarna Daniel Tolstoy och Sara Melén Hånell.

Daniel Tolstoy, forskare Handelshögskolan Stockholm.
Daniel Tolstoy, forskare Handelshögskolan Stockholm.
Foto: Nicklas Gustafsson.

– Företagen når en större marknad och det är viktigt för svenska företag som vill skapa volymer. Men det innebär också extra arbete. Man behöver bygga sitt varumärke på nytt, skapa tillit i service och transaktion och övervinna vissa logistiska utmaningar, säger Daniel Tolstoy i en kommentar.

Ingen digital inre marknad

EU har under lång tid strävat mot att göra den europeiska marknaden till en gemensam inre marknad. Det har lyckats bra för den fysiska marknaden, men inte för e-handeln. EU fungerar inte som en enhetlig digital marknad.

Det finns heller inget enkelt framgångsrecept för företag som vill etablera sig internationellt. Framförallt krävs resurser, menar forskarna.

Sara Melén Hånell, forskare Handelshögskolan Stockholm.
Sara Melén Hånell, forskare Handelshögskolan Stockholm.
Foto: Nicklas Gustafsson.

– För små företag kan det vara ekonomiskt nödvändigt att lansera internationellt. Men man har inte resurserna att satsa på att undersöka lokala marknader eller förstå den lokala kulturen. Då kan en etablerad säljkanal agera mellanhand, säger Sara Melén Hånell.

Avskuret från marknaden

En etablerad kanal ger företag möjlighet att direkt nå ut till en stor och etablerad kundbas. Nackdelen är att företaget blir avskuret från marknaden och får begränsad information om kundernas intressen och köpbeteenden. För företag med specifika produkter eller tjänster, som till exempel auktionsfirmor, är det däremot ofta nödvändigt med en egen kanal.

– Där funkar det inte med en distributör, det måste vara mer personligt. Upplevelsekomponenten är så viktig i fysiska auktioner och det krävs en nischad plattform för att kunna omsätta den personliga tilliten från en fysisk auktion till en digital, säger Daniel Tolstoy.

När det gäller mer känslomässigt kopplade produkter, som till exempel babyprodukter, är det fortfarande många kunder som föredrar att köpa dem i fysiska butiker. Men en webbshop kan där istället fungera som ett verktyg för varumärkesbyggande och öka synligheten på den internationella marknaden.

Nödvändigt att misslyckas

Det är heller inget som hindrar att företaget har en egen webbshop samtidigt som man anlitar en distributör. Det viktiga är att man inte låser sig fast vid en viss strategi från början, utan ställer in sig på att testa sig fram, menar forskarna.

– Man måste hela tiden se det som en lärkurva. Det som är bra med digitala affärsprocesser är att det finns mer flexibilitet och skalbarhet i de här företagen. Man har råd att prova sig fram. Det är kanske till och med en nödvändig process att misslyckas lite på vägen, säger Sara Melén Hånell.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Läs mer om vår integritetspolicy här
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.