Det är knappast kontroversiellt att påstå att IT-branschen har brister i sitt arbete med kvalitetsutveckling. Vi är många som har erfarenhet av system som är dåligt kundanpassade och systemimplementeringar som tar längre tid än planerat och där budgeten spruckit rejält. Kundorientering och kundfokus briser ofta, men även den inre effektiviteten kan förbättras. Bokens författare, som har lång erfarenhet från IT-branschen, beskriver situationen med följande citat: ”IT-branschen är ett omoget område när det gäller kvalitetsarbete. Kunderna till produkterna förutsätter dålig kvalitet i form av förseningar, kostnadsöverdrag och begränsad funktionalitet och lägger in det i budgeten.”
Lovvärt syfte
Syftet med boken är att övertyga IT-företag om att systematiskt kvalitetsarbete höjer kvalitet och effektivitet hos IT-projekt och samtidigt ge råd för hur detta skall gå till. Boken har alltså ett mycket intressant och lovvärt syfte. Författaren diskuterar krav- specifikation, systemutveckling, förvaltning och drift samt illustrerar hur arbetssätt och verktyg från kvalitetsutvecklingsområdet kan förbättra verksamheten. Mäta, skapa nyckeltal och förbättra är tre ord som genomsyrar framställningen. Vad kan man mäta, hur kan det mätas och vilka resultat kan förväntas? Framställningen kryddas med verkliga exempel.