Lyko representerar en minst sagt osannolik framgångssaga. Historien tar sin början 1945, då frisören Frans Lyko anländer till Dalarna efter sex år som fånge i tyskt koncentrationsläger. I Vansbro får han anställning på en frisersalong och arbetar där fram till 1952 då han öppnar egen herrfrisering.
Lyko växer i nya länder – behåller sin starka kultur
Kultur
Kosmetikaföretaget Lyko växer så det knakar – både i Sverige och utomlands. Bolaget finns i dag på åtta marknader och omsättningen närmar sig 3 miljarder kronor. Parallellt med expansionen har vd Rickard Lyko satt stort fokus på att bygga en stark kultur.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Drygt 20 år senare följer hans son, Stefan Lyko, efter och öppnar även han egen salong vid namn Hår & Skägg i grannorten Dala-Järna. Vid sidan om frisöryrket har Stefan Lyko utvecklat ett intresse för datorer och lägger upp en egen hemsida, där han presenterar ett 80-tal olika hårprodukter som finns till försäljning på salongen.
Hemsidan utvecklas till en komplett e-handelsplattform och 2008, då företaget byter namn till Lyko Hair, inleds den stora expansionsfasen.
2014 går Lyko samman med hårvårdskedjan Bellbox och får i ett slag 30 fysiska, helägda butiker med salonger i Sverige och Norge, som komplement till handeln online.
Sedan dess har Lyko fortsatt sin frammarsch och har numera, vid sidan om e-handel, 31 egna butiker i åtta länder – förutom i Norden även i Tyskland, Polen, Nederländerna och Österrike.
2023 närmade sig omsättningen 3 miljarder kronor, varav 85 procent från e-handel, och antalet anställda uppgår till cirka 1 000 personer. På samtliga marknader bedrivs verksamheten via egna helägda bolag med nationellt ledarskap.
Kulturen sitter i människorna
Sedan Rickard Lyko tillträdde som vd för företaget 2008 har han satt ett stort fokus på att bygga en stark kultur.
– Det handlar dels om att bygga en stark kultur för att harmonisera verksamheten, dels om att rekrytera rätt medarbetare som passar in i kulturen. Kultur är inte bara det som sitter i väggarna på företaget, utan snarare i människorna – hur vi beter oss mot varandra, mot våra kunder och våra leverantörer, förklarar han.
Fakta
Rickard Lykos bästa råd för att bygga stark kultur
- Definiera kulturen.
- Rekrytera medarbetare som passar in i kulturen.
- Acceptera subkulturer.
- Satsa på kommunikation.
Kulturen sammanfattas i ”The Lyko Way”, som enligt Rickard Lyko är helt avgörande för företagets framgångar i Sverige och utomlands. Den består i sin tur av fem värdeord på F – Fun, Friendly, Focused, Fabulous och Fucking Lucky.
Det som sticker ut mest är Fucking Lucky som handlar om att det oftast är den som försöker som också lyckas, understryker han.
– Med en tro på tur i livet så ökar chansen att det också blir så. Det gäller därför att ha en positiv attityd och vara öppen för att ta tillvara nya möjligheter för att både tur och timing ska samverka. Men också att vara beredd att misslyckas och dra lärdom av det. En stark kultur ger medarbetarna fritt spelrum att våga fatta sina egna beslut, utan att vara beroende av order från oss på huvudkontoret, understryker Rickard Lyko.
Flera olika subkulturer
”The Lyko Way” har implementerats i samtliga delar av verksamheten, både e-handel och fysiska butiker. Men det hindrar för den skull inte förekomsten av subkulturer.
– Subkulturer finns överallt. De olika länderna har sina egna subkulturer, men även de sju svenska enheterna skiljer sig åt. Det är till exempel skillnad mellan kontoret i Vansbro och i Stockholm, konstaterar Rickard Lyko.
Men ju större som Lyko blivit, desto viktigare är det med struktur för att kulturen ska få genomslag överallt. I strukturarbetet ingår kommunikation och transparens som viktiga beståndsdelar. Ett exempel är den korta video som Rickard Lyko skickar ut till medarbetarna varje fredag.
– Den ger signaler om vad som står högst på agendan för närvarande och bidrar till att successivt stärka kultur och sammanhållning, säger han.
Till syvende och sist är det ändå ledarskapet som har störst betydelse för att bygga en stark kultur. Det är cheferna som genom sina handlingar visar vad som ska uppmuntras.
– Det är som min treåring där hemma. Det spelar ingen roll vad man säger, utan vad man gör. Goda förebilder har stor betydelse, avslutar Rickard Lyko.