Utmärkande drag
Tillsammans med Peter Cronemyr vid Linköpings universitet och Åsa Rönnbäck vid SIQ leder hon ett forskningsprojekt som går på djupet med att förstå vad som utmärker en kvalitetskultur. I gruppen ingår både forskare och kvalitets- och personalchefer från sju olika företag. Målet är att ta fram ett mätinstrument som verksamheter kan använda för att ta temperaturen på sin kvalitetskultur.
Utifrån forskning på området kombinerat med insikter från företagen har gruppen hittat ett antal värderingar som verkar vara utmärkande för en kvalitetskultur: kundorientering, processorientering, engagerat ledarskap, allas delaktighet/samverkan, ständiga förbättringar, att basera beslut på fakta och proaktivitet.
– Det är ju inte någon jättenyhet, det är värderingar som vi känner igen. Utmaningen är att få dessa värderingar att bli kulturen. Kulturen sitter inte i väggarna, utan i människorna. Värderingarna lever genom hur vi är mot varandra, hur vi kommunicerar och beter oss, säger Ingela Bäckström.
Mäta rätt saker
Ingela Bäckström konstaterar att de allra flesta verksamheter som mäter sin kultur fokuserar på att mäta själva värderingen. ”Tycker du att det finns ett engagerat ledarskap?”, är ett vanligt mått på värderingen Engagerat ledarskap.
Men för att kunna mäta kvalitetskulturen måste man alltså ta reda på hur värderingarna översätts till beteenden. ”Våra ledare frågar efter kundkonsekvenser i beslutssituationer” eller ”Vi tar reda på vad kunderna har för behov och förväntningar och anpassar våra produkter och tjänster efter detta” kan därför vara bättre för att fånga upp själva beteendet som stödjer värderingen.