Kvalitetsskrået har överlevt många trender inom kvalitets/verksamhetsutveckling. För framtiden funderar jag på frågeställningen: Hur kan kvalitetsprofessionellas kompetenser bäst utnyttjas i samband att en organisation introducerar ett förbättringsprogram byggt på ”Lean” principer?
För att kunna besvara frågan, behövs en del grundläggande klargöranden, till exempel:
- Vad menas med Lean?
- Vad menas med kvalitetsutveckling?
- Hur relateras de båda koncepten till varandra?
- Vad är kvalitetsprofessionellas roll och uppdrag?
Svåra frågor som nog inte har ett svar. Men jag tycker att det är dags att sansa debatten om vad Lean är, och utnyttja de klassiska kompetenserna som kvalitetsprofessionella besitter! I min värld ska de bland annat behärska områden som ledningssystem, utvärdering och revision, resultatrapportering och vara specialist inom de ”4P” som Liker beskriver som områden för Lean/TPS; Philoshopy, Process, People/Partner och Problem solving.
Folke Höglund Owner, HB Kvalitetssupport