Kvalitetschef är för närvarande en helt oskyddad titel. Så länge detta faktum inte missbrukas är det oreglerade endast positivt. Det anser Anders Fundin, forskningsledare vid SIQ, och professor i kvalitetsutveckling vid Mälardalens universitet.
Min väg till kvalitetsrollen – Hon brinner för rätt bemötande
Kvalitetsrollen
Den klassiska kvalitetschefen har vanligtvis en bakgrund inom industrin. I dag är samma roll lika bred som amazonfloden. Kvalitetsmagasinet har i en artikelserie därför intervjuat några av dem om deras resa till uppdraget.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Kvalitetschefens roll är i ständig utveckling för att möta nya behov från kunder och intressenter. Med ett kund- och intressentbegrepp som blir allt bredare och med hållbarhetsfrågor som berör samtliga tre dimensioner av hållbarhet, så kanske det är svårt att skydda själva titeln, säger han.
Han tror att det viktigaste för dagens kvalitetschef är att ha ett holistiskt perspektiv på verksamheten, och samtidigt besitta en förmåga att distribuera och integrera kvalitetsledarskapet inom organisationen.
Vilken riktning tror du att den yrkesrollen kommer att röra sig mot i framtiden?
– Ett väl fungerande kvalitetsarbete är beroende av en väl fungerande kvalitetskultur. Kunskaper om arbetssätt som främjar en kvalitetskultur kommer även att kunna möta framtida kunders behov.
Åsa Bondesson Suta är kvalitetschef på omsorgsbolaget Olivia. Hon har arbetat i omsorgsbranschen sedan hon tog studenten och har en personalvetarutbildning i bagaget, och tror att de egenskaperna har varit avgörande för henne i sitt arbete som kvalitetschef.
Innan hon fick sin nuvarande roll har Åsa Bondessom Suta arbetat som verksamhetschef och haft ett stort ansvar för – och intresse kring – olika sorters uppstartsprojekt och att driva förbättringar framåt.
Man ska vara lite som en lösningsorienterad detektiv.
– Jag tycker väldigt mycket om den typen av arbete. Det krävs ofta ett helhetstänk i en uppstartsprocess, eftersom man ska ta hänsyn till både personal, kvalitet och affärer, säger hon.
I hemtjänsten arbetade Åsa Bondesson som affärsutvecklingschef och strävade efter att få in ett pedagogiskt arbetssätt, det vill säga säkerställa att individen känner sig inkluderad och motiverad i processerna.
Det förhållningssättet har hon burit med sig genom alla sina yrkesuppdrag.
– För mig är bemötande kvalitet. Både internt men också mot de vi skapar våra tjänster eller produkter för. Den formella kvaliteten som är mätbar och som främst fokuserar på avvikelser existerar ju fortfarande, men jag drivs av att skapa livskvalitet för våra kunder, brukare och medarbetare, säger hon.
För att lyckas med det måste kvalitetskulturen säkerställas. Det gör Åsa Bondesson genom att ständigt påminna om att kvalitetsarbetet är ett hjälpmedel och inte en belastande tilläggsuppgift.
– Ett kvalitetsledningssystem handlar inte bara om kvalitet. Vi lägger in alla processer där så det rör ju verkligen alla anställda – oavsett om man arbetar med HR, marknad eller affärsutveckling. Kvalitetsfunktionen ska alltså upplevas som stöttande, men också någonting roligt! Det ska vara roligt. Vi ska använda risk-och konsekvensanalys, men det är kul att driva förbättringar!
Vad tycker du är de viktigaste egenskaperna för någon som vill bli kvalitetschef?
– Nyfikenhet. Man ska vara lite som en lösningsorienterad detektiv. Ett intresse för människor är också viktigt, och ha god kommunikationsförmåga eftersom det är viktigt att få fram sitt budskap och förenkla komplexa ämnen.