Visste du att det finns en stark ömsesidig relation mellan digitalisering och kvalitetsutveckling? För några år sedan genomförde jag tillsammans med en kollega från Chalmers ett forskningsprojekt i syfte att studera relationen mellan digitalisering och kvalitetsutveckling. De flesta organisationer har arbetssätt för att arbeta med digitalisering. De flesta har även arbetssätt för att arbeta med kvalitetsutveckling. Problemet är att arbetssätten för digitalisering och kvalitetsutveckling i många fall är separerade från varandra. De hanteras inom två olika funktioner i en organisation och kommunikation samt etablering av gemensamma mål mellan dem existerar oftast inte. Även inom akademin är digitalisering och kvalitetsutveckling två separata discipliner. Utbytet av idéer för att lära från varandras discipliner är fragmenterad och begränsad.
Om man ser till syftet med både digitalisering och kvalitetsutveckling handlar det om att bidra till förbättrade produkter, tjänster och processer för organisationens kunder och intressenter samt att förbättra den inre effektiviteten. Tidigare forskning har visat att en bristfällig digitalisering är ett hinder för att uppnå en god lönsamhet. Vi vet också att en digitalisering som syftar till och åstadkommer både intern och extern effektivitet leder till en högre lönsamhet. Forskning visar samma relation mellan kvalitetsutveckling och lönsamhet – lyckas man med kvalitetsutvecklingen uppnår man en högre lönsamhet.