Lean-pionjären Leif Östling: ”Det finns ingen quick-fix”

Förbättringsarbete Leif Östling släpper sina memoarer och berättar om sin syn på kvalitet och ständiga förbättringar. På Scania var han pionjär när det gäller nya arbetssätt för att öka produktiviteten, Toyota Production System, eller Lean Production.

Lean-pionjären Leif Östling: ”Det finns ingen quick-fix”
Leif Östling i dubbel upplaga.

Det första Leif Östling tittar på när han ska lära känna en organisation är kvalitetskostnaderna.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

– Där ser jag hur sund eller osund verksamheten är, säger han.

I sina memoarer ”I backspegeln”, som kommer ut i dag, berättar han bland annat om utvecklingen av det nya ledningssystemet inom Scania på 1990-talet. Något behövde hända; kvalitetsbristerna var stora och personalomsättningen för hög.

Frustration kopplat till kvalitet

– Ett otydligt ledarskap gör människor frustrerade, det är starkt kopplat till kvalitet. Vi hade en personalomsättning i monteringen på 60-70 procent och sa ”vi kan inte ha det så här”.

Inspirerade av Toyota infördes steg för steg deras produktionssystem, Toyota Production System.

Läs även: Ineffektiv byggbransch kan lära av Lean Production

– Först förstod vi inte riktigt vad vi såg hos Toyota, så det tog några år för oss att införa det nya ledningssystemet. Det största hindret var en låsning vid att ”så här har vi alltid gjort”, säger Leif Östling.

Plantera förändringar där jordmånen är bäst

Hans råd är att införa nya ledningssystem enligt den japanska trädgårdsprincipen.

– Ta reda på var i organisationen som jordmånen för förändringar är bäst. Börja där. Sedan kommer andra enheter att bli nyfikna och medarbetare lägga tryck på sina chefer att plantera samma sak.

Någon quick-fix kan det dock inte handla om.

– Det blir aldrig färdigt, vilket är en viktig attityd att ha. För att kunna göra förbättringar behöver man ha ett signalsystem som för upp problemen på bordet. Efter det kommer nästa problem. Och nästa. Ser du inga problem kan du heller inte förbättra något.

Leif Östling har på senare tid blivit mer allmänt känd, efter att ha fällt yttrandet ”Vad fan får vi för pengarna”, och även varit sommarpratare i P1. Uttalandet om skattepengarna utvecklar han gärna, och menar att den offentliga sektorn kan lära av näringslivets processtänkande.

– Vi skulle inte ha några vårdköer alls i så fall, säger han.

Läs även: Lean och simulering ett vinnande recept för utveckling

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.