Lyssna och bli mer optimistisk

Ju mer erfarenhet du har desto mer pessimistisk blir du kanske till nya förslag. Genom att bli bättre på att lyssna blir du mer positivt inställd. Tricket är att vänta 24 sekunder innan du öppnar munnen.

En medarbetare kommer med ett förslag om hur ni kan förbättra arbetsmiljön. Genast har du svar på tal varför det inte kommer att fungera. Det är en naturlig reaktion, enligt affärsrådgivaren Anthony Tjan på Cue Ball. De flesta av oss är nämligen naturligt kritiska snarare än naturligt optimistiska, menar han. Reflexmässigt hittar vi snabbt fel hos andra, och ju mer erfarenhet vi har desto lättare hittar vi motargumenten att såga ner nya synsätt med.

I en artikel i Harvard Business Review tipsar Anthony Tjan om en metod som han kallar 24×3-metoden. Den går ut på att träna på att se allting positivt innan du ser någonting dåligt. När någon presenterar en idé väntar du 24 sekunder innan du svarar. Under den tiden är det förbjudet att ens tänka något negativt.

– Det här stärker en grundläggande förmåga till optimism och bra ledarskap. Förmågan att kunna lyssna, skriver Anthony Tjan och påpekar att cynism är optimismens fiende.

Nästa steg är att klara av att hålla tillbaka negativismen i 24 minuter. Då får du gott om tid till att fundera på vad som kan vara bra med det presenterade förslaget. När du vant dig vid att trycka tillbaka negativa tankar kan du utmana dig själv att hålla de cyniska tankegångarna bort i 24 timmar, även om du kanske inte lyckas.

Poängen är att öppna sinnet för möjligheterna med att tänka tillåtande. Den som rutinmässigt alltid säger nej stänger kanske dörren till nya affärsidéer och missar tillfällen som den tålmodige optimisten skulle ha sett. Tänk 24x24x24 och påminn dig om att inte alltid släppa fram all din misstro det första du gör.

– Det är absolut nödvändigt att vara kritisk när man leder ett företag, men du blir en mer inspirerande ledare om du biter dig i tungan och väntar med att bli kritisk. När du behärskar 24×3-metoden kommer du att bli en trevligare och mer inspirerande ledare och belönad med möjligheter som andra skulle ha missat.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.