Trots uteblivna kundkrav tycker han att certifieringen var värd pengarna.
– Vi har styrt upp vår verksamhet kvalitets- och ledningsmässigt. De interna felen har minskat med mycket stora tal och vi har fått en mer effektiv produktion, säger han. Investeringen har betalat igen sig många gånger om.
Något fyrkantig standard
En kritik som riktats mot ISO 9000 är att standarden är fyrkantig och inte säger något om nivån på kvalitetsarbetet. Bengt Forslund håller med om att det är riktigt, men menar att nivån också beror på hur företaget resonerar.
– Det handlar om att sätta sina egna mål. Vi har hela tiden arbetat med till exempel ständiga förbättringar, som inte fanns med i den tidigare versionen av ISO 9000.
För att sätta igång kvalitetsarbetet anställde företaget en projektledare, som arbetade i två år.
– Det är bra med en projektledare från en annan bransch, som ställer de dumma frågor man inte tänker på att ställa själv, konstaterar han.
Bengt Forslund betonar att ledningen måste inse vikten och vinsten av att arbeta med certifieringen och driva arbetet helhjärtat. Samtidigt måste arbetet hela tiden utformas tillsammans med medarbetarna, annars blir det ett påfund från ledningen som man struntar i.
– Vi gick in i arbetet frivilligt, vilket gjort att vi haft en positiv inställning. Det är skillnad att göra arbetet med kniven på strupen. Det är alltså bra att sätta igång innan kraven kommer, säger Bengt Forslund.
publicerad 21 september 2001