Målen ska sättas högre än ISO 9000

Trosa Tryckeri är ett företag som utan tvekan tycker att det var värt pengarna att certifiera sig enligt ISO 9000. De investerade omkring en halv miljon kronor.
– Men för att certifieringen verkligen ska ge något krävs att man sätter en högre nivå än standarden kräver, säger VD Bengt Forslund.

På Trosa Tryckeri, ett företag med cirka 60 anställda, började arbetet med ISO 9002 1993, och två år senare certifierade företaget sig.

– Vi räknade med att det skulle komma krav från kunderna på certifiering, men det har har det inte gjort i den utsträckningen som vi trodde, säger Bengt Forslund. Trycksaker beställer man ofta vid sidan av kärnverksamheten, och dem har man tydligen inte lika höga krav på.

Trots uteblivna kundkrav tycker han att certifieringen var värd pengarna.

– Vi har styrt upp vår verksamhet kvalitets- och ledningsmässigt. De interna felen har minskat med mycket stora tal och vi har fått en mer effektiv produktion, säger han. Investeringen har betalat igen sig många gånger om.

Något fyrkantig standard

En kritik som riktats mot ISO 9000 är att standarden är fyrkantig och inte säger något om nivån på kvalitetsarbetet. Bengt Forslund håller med om att det är riktigt, men menar att nivån också beror på hur företaget resonerar.

– Det handlar om att sätta sina egna mål. Vi har hela tiden arbetat med till exempel ständiga förbättringar, som inte fanns med i den tidigare versionen av ISO 9000.

För att sätta igång kvalitetsarbetet anställde företaget en projektledare, som arbetade i två år.

– Det är bra med en projektledare från en annan bransch, som ställer de dumma frågor man inte tänker på att ställa själv, konstaterar han.

Bengt Forslund betonar att ledningen måste inse vikten och vinsten av att arbeta med certifieringen och driva arbetet helhjärtat. Samtidigt måste arbetet hela tiden utformas tillsammans med medarbetarna, annars blir det ett påfund från ledningen som man struntar i.

– Vi gick in i arbetet frivilligt, vilket gjort att vi haft en positiv inställning. Det är skillnad att göra arbetet med kniven på strupen. Det är alltså bra att sätta igång innan kraven kommer, säger Bengt Forslund.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.