nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Mät med måtta

Anna Nyström, chefredaktör

"Det som mäts blir gjort" är en gammal floskel som vi sagt så många gånger att vi är övertygade om att den är sann. Därför mäter vi, samlar siffror och statistik, sätter upp tavlor som visar resultat och kurvor för målen vi ska nå.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

På sätt och vis är det förstås sant – det vi mäter ser vi, det får uppmärksamhet och vårt engagemang. Jag är övertygad om att vi genom att sätta upp mål och mäta resultat skapar ett fokus på uppgiften som hjälper oss framåt. Vi behöver mäta för att få överblick, se trender och fånga upp avvikelser. Själva mätningen kan också väcka tävlingslusten och göra att vi pushar oss lite extra.

Men på andra sätt kan mätandet bli helt galet.

Ett exempel är när vi mäter resultat, utan att prata om det som påverkar resultaten. Sådant händer hela tiden. Vi har ett mål, vi har ett verktyg för att mäta målet så att resultaten blir synliga för alla. Men det intressanta är egentligen inte resultatet i sig, utan hur vi tar oss dit. Vågen är ett bra verktyg för att mäta vikt, men hur bra är den som verktyg för att gå upp eller ner i vikt? Vi kan fortsätta att ställa oss på vågen vecka efter vecka, men det är först när vi ser sambandet mellan det vågen visar och de aktiviteter vi måste göra för att påverka vågens resultat som vi kan göra skillnad.

Ett annat problem är mängden mätetal. Idag går det att mäta allt och vi mäter väldigt mycket i en verksamhet. I många fall gör vi det av gammal vana. Men rapporter, diagram, grafer och sammanställningar betyder ingenting om vi inte förstår hur de hänger ihop. När själva genomförandet av mätningen blir viktigare än resultatet har vi hamnat i ett läge där siffrorna blir viktigare än verkligheten. Det som mäts blir inte gjort, det blir en ikryssad ruta på att göra-listan.

Så vill vi ju inte ha det. Temat i årets första nummer av papperstidningen sätter fokus på mätandets ädla konst. Min förhoppning är att väcka dina tankar kring vad,hur och varför ni mäter i er verksamhet så att det som mäts inte bara blir mätt, utan blir ett verktyg som hjälper er att samla och rikta kraften åt rätt håll.

Prenumerera
Köp digitalt lösnummer

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digg är navet för offentlig digitalisering

Digitalisering handlar inte bara om ny teknik, utan minst lika mycket om förändringar av kultur och värderingar. Det menar Anna Eriksson, generaldirektör för den nya Myndigheten för digital förvaltning eller Digg som den populärt kallas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nu möter Iso 9001 framtidens krav

Som vi alla vet förändras världen runt omkring oss snabbare och snabbare, vilket gör att organisationer på ett helt annat sätt än tidigare måste omvärldsbevaka och anpassa sig till nya förhållande – så också ISO 9001 och övriga ISO-standarder.

Storbankerna utmanar med personlig service

Nischbankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas allt mer av de stora etablerade bankerna som stärker sin position genom en kombination av digitala tjänster och personlig service. Det visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI om bolån, fastighetslån, privatlån och sparande.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.