Det största problemet för mellanchefer är att de ofta måste växla mellan att interagera med kolleger med större makt och kolleger med mindre makt, menar de forskare som Ny Teknik refererar till.
Mellanchefer får strategiinstruktioner från sina chefer och måste driva igenom strategierna hos sina underställda. Det kan leda till att mellancheferna utsätts för motstridiga krav från de olika grupperna.
Det här kan i sin tur leda till stress och ångest, samt även fysiska problem som högt blodtryck och hjärtsjukdomar. Att det faktiskt blir så syns i en studie från Columbia University och University of Toronto som konstaterar att anställda i mellanpositioner oftare lider av depression och ångest än anställda högre eller lägre i hierarkin.
Här är de åtgärder som forskarna föreslår för att minska påfrestningarna på mellancheferna:
1. Förenkla rapporteringsstrukturen. Det minskar interaktionen uppåt och neråt.
2. Kartlägg kommunikationen. Avgör hur anställda interagerar med andra anställda. Görs det ansikte mot ansikte eller via mejl, och vad får det för konsekvenser för känslor av makt?
3. Se roller. Hjälp mellancheferna att se sina olika roller som en helhet.
4. Detaljstyr inte mellanchefer.
5. Etablera en plattare organisation.
6. Försök hålla dig till rutinen. Med tillräcklig erfarenhet kan mellanchefer utveckla en rutin för att växla mellan roller med stor respektive liten makt.