nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Press från överordnade och medarbetare gör att mellanchefer har en särskilt utsatt position. FOTO: Shutterstock

Minska pressen på mellancheferna

Det kommer många bevis för att mellanchefer är nycklar till att öka intäkterna och att få organisationen att fungera. Samtidigt utsätts mellanchefer för särskilda påfrestningar. Det skriver Ny Teknik som ger forskarnas tips på hur mellanchefernas tillvaro kan förbättras.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det största problemet för mellanchefer är att de ofta måste växla mellan att interagera med kolleger med större makt och kolleger med mindre makt, menar de forskare som Ny Teknik refererar till.

Mellanchefer får strategiinstruktioner från sina chefer och måste driva igenom strategierna hos sina underställda. Det kan leda till att mellancheferna utsätts för motstridiga krav från de olika grupperna.

Det här kan i sin tur leda till stress och ångest, samt även fysiska problem som högt blodtryck och hjärtsjukdomar. Att det faktiskt blir så syns i en studie från Columbia University och University of Toronto som konstaterar att anställda i mellanpositioner oftare lider av depression och ångest än anställda högre eller lägre i hierarkin.

Här är de åtgärder som forskarna föreslår för att minska påfrestningarna på mellancheferna:

1. Förenkla rapporteringsstrukturen. Det minskar interaktionen uppåt och neråt.

2. Kartlägg kommunikationen. Avgör hur anställda interagerar med andra anställda. Görs det ansikte mot ansikte eller via mejl, och vad får det för konsekvenser för känslor av makt?

3. Se roller. Hjälp mellancheferna att se sina olika roller som en helhet.

4. Detaljstyr inte mellanchefer.

5. Etablera en plattare organisation.

6. Försök hålla dig till rutinen. Med tillräcklig erfarenhet kan mellanchefer utveckla en rutin för att växla mellan roller med stor respektive liten makt.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Nu möter Iso 9001 framtidens krav

Som vi alla vet förändras världen runt omkring oss snabbare och snabbare, vilket gör att organisationer på ett helt annat sätt än tidigare måste omvärldsbevaka och anpassa sig till nya förhållande – så också ISO 9001 och övriga ISO-standarder.

Storbankerna utmanar med personlig service

Nischbankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas allt mer av de stora etablerade bankerna som stärker sin position genom en kombination av digitala tjänster och personlig service. Det visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI om bolån, fastighetslån, privatlån och sparande.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.