Landstinget i Jönköpings län toppar väntetidslistan, på ett positivt sätt. Med 100 procent telefontillgänglighet i primärvården är man bäst i landstingsligan. Landssnittet för antal besvarade samtal under hösten 2012 ligger på 89 procent.
– Vi har arbetat med att förbättra telefontillgängligheten och arbetsmiljön i telefon. Resultaten, med 100 procent besvarade samtal, är väldigt roligt med tanke på att vi har varit sämre tidigare, säger Anette Peterson, avdelningen för folkhälsa och sjukvård på Jönköpings läns landsting.
Återuppringning
Jönköpings läns landsting använder sig av systemet Teleq Callback där man erbjuder patienterna återuppringning på ett specifikt klockslag, allt för att minska tiden då patienten ska behöva sitta i telefonkö. Landstinget införde tjänsten 2008 i mindre skala, nu används den på alla vårdcentraler i länet.
– Det har upplevt positiv bland personalen. Nu ser vi också hur många som ringer på ett tydligare sätt och det är lättare att bemanna. Dessutom så förekommer det att patienter säger: Tack för att du ringer upp. Så de flesta patienterna är positiva, säger Anette Peterson.
Under hösten 2012 tog man emot 82 569 samtal den månaden när mätningen gjordes i Jönköpings län.
Thomas Lundin, vd på Aurora Innovation, tillhandahåller Teleq till landstingen och är nöjd med siffrorna.
– På en vårdcentral kommer 50 procent av patientsamtalen innan 9.00 på morgonen, och redan klockan 10.00 har 70 procent av dagens samtal ringt in. Det beror helt enkelt på den mänskliga faktorn – vi är sjukast om morgonen. Det säger sig självt att den här typen av verksamhet måste ha möjlighet att prioritera de viktigaste samtalen först och sprida ut de mindre akuta till andra tider på dagen.
878 av 1159 vårdcentraler med datoriserade telefonisystem ingick i undersökningen. Mätningarna genomförs av Sveriges kommuner och landstinget, SKL. Sämst i undersökningen var Region Skåne på 76 procent.