Att medarbetarna vill och tillåts ta ansvar har stor betydelse för en verksamhets effektivitet och framgång. En avhandling från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet har tittat närmare på begreppet individuellt ansvarstagande. Vad det är som påverkar viljan att ta ansvar? Och hur påverkar ansvarstagande i sig medarbetarnas prestation och arbetstillfredsställelse?
I avhandlingen visar Wajda Irfaeya att ansvar består av tre dimensioner; att känna plikt, att stå till svars för sina handlingar och att ta initiativ. Hon konstaterar att det blir enklare att prata om ansvarstagande utan att missförstå varandra till exempel i medarbetarsamtal om man har en gemensam definition av begreppet.
Men förutsättningarna och konsekvenserna av ansvar varierar beroende på hur organisationen ser ut och fungerar och beroende på vilken roll man har i företaget. Wajda Irfaeya har därför utvecklat ett verktyg som kan användas för att mäta hur det individuella ansvaret påverkar prestationen i olika sammanhang och hur verksamheter kan förstärka sina medarbetares ansvarskänsla.
– Hur organisationer ser ut eller fungerar påverkar individers ansvarskänsla. Genom att mäta de faktorer som påverkar ansvarstagande kan man bli bättre på att tillvarata medarbetarnas potential, säger Wajda Irfaeya.