– Det behövs någon med befogenhet som kan skydda och bädda för den här sortens arbete, så att det ges tid och utrymme för idéerna att växa.
På Volvo Cars utformades till exempel ett nytt beslutsforum, där chefer med rätt kompetens att bedöma idéerna bjöds in. Företaget byggde också upp ett nätverk inom hela bolaget, med människor som har kunskap och intresse för innovationsarbete.
För mycket anpassning
En risk med innovation jams kan kallas ”feedback-loop”, när företag anpassar sina jams efter vad som tycks fungera och inte, efter redan kända problemformuleringar och företagets existerande kunskapsbas och strategi.
– Om du gör för mycket anpassningar efter hur organisationen fungerar idag finns risken att du bara gör samma sak som tidigare, och inte fångar det som är nytt. Då kan du tappa det som kanske skulle kunna bli en ny kanal eller ett nytt erbjudande, säger hon.
Skapar samhörighet
Konceptet innovation jams utvecklades ursprungligen av IBM år 2001, men har numera spridit sig till många andra företag.
Fördelen med ett innovation jam är att anställda över hela organisationen kan bidra med tankar och idéer. Det gör att det skapas samhörighet, samtidigt som nya, kreativa infallsvinklar och tankegångar kan komma fram.
publicerad 10 februari 2017